Copycat mote

Categories Min vintage garderobe

Filmer og tv-serier kan være en god kilde til inspirasjon. I denne posten skal jeg vise hvordan man kan gjenskape eller trekke ut elementer fra karakterene i dine favorittserier. Nedenfor har jeg valgt ut tre av mine favoritter for øyeblikket. Disse gjenspeiler min interesse for historie og stiler fra tidligere perioder, men kan selvsagt også benyttes mot nyere serier/stiler. Gjør inspirasjonen til din egen!

 

Agent Carter
I denne serien blir vi kjent med Peggy Carter, en hardt arbeidende kvinne i en verden og på en arbeidsplass dominert av menn. Gjennom serien må hun sjonglere en karriere som hemmelig agent med rollen som en singel kvinne på slutten av 40-tallet. Carter-karakteren er også med i Captain America-filmene. Serien ble sendt fra januar 2015.

Her kan du lese mer om serien: http://www.imdb.com/title/tt3475734/

På bildene nedenfor har jeg tatt inspirasjon fra seriens hovedperson. Leppestiften jeg har på er faktisk den samme som skuespilleren brukte i serien. Med 40-talls formet hår og en stram bluse har man looken.

Small Island
Handlingen i denne serien utspiller seg hovedsakelig på 40-tallet (noen som ser en rød tråd her?), men denne ganger over en lengre tidsramme. Gjennom 2 episoder blir vi kjent med seriens hovedpersoner: Hortense, Queenie, Gilbert og Bernard. Hovedfokuset er rettet mot immigranter fra Jamaica under og etter den siste verdenskrigen. Alle har de vokst opp med et fantastisk bilde av det vakre “moderlandet” som vil ta imot dem med åpne armer, men det skal vise seg at forhåpningene ikke helt står til realiteten. Serien er basert på en bok med samme navn av Andrea Levy. Denne kan jeg også anbefale!

Her kan du lese mer om serien: http://www.imdb.com/title/tt1315058/?ref_=fn_al_tt_1

Her har jeg hentet inspirasjon fra karakteren Hortense. I serien blir hun i begynnelsen fremstilt som en litt prippen og kald person, men hendelsene hun opplever gjennom serien endrer dette. Hortense er nesten alltid iført lyse hanske, men selvsagt av forskjellig design. Kanskje dette er et trekk som gjenspeiler karakteristikken som jeg tidligere har beskrevet.

Boardwalk Empire
Denne serie tar oss tilbake til forbudstiden i USA på 20-tallet, nærmere bestemt Atlantic City, New Jersey. Dette historiske dramaet er godt krydret med korrupte politikere, ulovlig spritproduksjon, mafiaen og voldelige maktkamper. Over 5 sesonger blir vi kjent med flere karakterer som er basert på virkelige mennesker som selv flørtet med tvilsomme foretninger.

Her kan du lese mer om serien: http://www.imdb.com/title/tt0979432/?ref_=nv_sr_1

Denne gangen tok jeg ikke inspirasjon fra en spesifikk person, men snarere hele tiåret. Jeg valgte en kjole med omtrent riktig lengde og sko med en lav hel. Serien ble faktisk nominert/vant flere priser i ulike kategorier knyttet til tidsriktig kostymer og sminke så det er mye inspirasjon og hente.

Hva er din favorittserie? Har du noen ganger forsøkt å gjenskape en stil derfra?

Short translation: In this post I’m showing a few examples of how I take inspiration from various TV-shows and movies set around the 1920s to 1950s, and how I try to copycat the style of fashion you find in these flicks.

#agentcarter #boardwalkempire #smallisland #besamecosmetics #leppestift #rød #hansker #krøller #stil #vintage #klassisk #blonder

4 kommentarer

4 thoughts on “Copycat mote

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *