Min sminkestil

Categories Min vintage garderobe

Mange vil si at 50-tallet var sminkens gullalder. Hollywood stjernene ble inspirasjonskilde for unge jenter i tiden etter andre verdenskrig. Krigen hadde resultert i en mangel på kosmetikk og glamour, men dette kom tilbake for fullt i tiårene som fulgte. Noen av punktene som ofte gikk igjen var en heldekkende base av flytende foundations og pudder, en lys øyenskygge, markerte og naturlige bryn, i tillegg til leppestift i rosa og røde toner.

Etter ønske fra en leser har jeg nedenfor satt sammen en steg for steg fremgangsmåte på hvordan jeg legger min hverdagssminke. Jeg henter inspirasjon hovedsakelig fra 50- tallet, men også andre perioder i blant.


Uten sminke.. hjelp


Begynn alltid med et rent ansikt. Før jeg legger noe som helst sminke bruker jeg en lett fuktighetskrem gjerne med solfaktor for å beskytte huden. Så påfører jeg en primer som utgjør sminkens base. Neste steg er å legge på bb-krem, foundations eller liknende. Her påfører jeg bb-kremen med en sminkekost, men det går helt fint å påføre denne med fingrene. Hvis du føler at dette ikke dekker alt du ønsker å dekke kan du bruke en concealer.


Tid for pudder!


Denne gangen valgte jeg å bruke en hvit matt øyenskygge. Vanligvis påfører jeg hvit øyenskygge under brynet og i øyekroken, selv om jeg bruker en annen hovedfarge. Dette løfter brynet og åpner opp øynene.


Så fyller jeg inn brynene. Her bruker jeg kun en brun øyenskygge som er et par toner dypere enn min hårfarge. Jeg foretrekker tilnærmede naturlige bryn fremfor det som er trendy nå.


Neste steg er å tegne den senere så kjente “cat eye.” Som oftest bruker jeg en flytende eyeliner for best mulig presisjon. I motsetning til det folk ofte tror, ble ikke et slikt produkt brukt den gang. Kjendiser som Marilyn Monroe påførte en brun eller sort kajal blyant for å skape denne looken.


Så krøller jeg vippene og påfører maskara.


Neste steg er å påføre blush. Jeg pleier å bruke en dyp rosa farge.


Så påfører jeg min favoritt leppestift fra Besame.


Siste steg er selvsagt valgfritt, men i blant synes jeg det er gøy å tegne en skjønnhetsflekk på kinnet.

Her kommer et par bilder av det ferdige resultatet!

Hva synes dere? Noen som kommer til å gjenskape stilen?

Translation: This time I’ve written a step-by-step post about how I apply my make-up to get that 1950s look. I show you everything starting with the primer to the finishing touch with a red lipstick.

 

#sminke #hverdagssminke #klassisk #stegforsteg #50s #pinup #besamecosmetics #hair #makeuplook

9 kommentarer

9 thoughts on “Min sminkestil

  1. Bergensergenser: Takk! Det var koselig å høre 🙂 Kanskje jeg lager en steg for steg på hårstilen også. Så følg med <3

  2. Fantastisk fin! Denne stilen skal jeg prøve. Du er pen!! Hva med en steg-for-steg festsminke? :))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *