Julepynt fra skogen – DIY

Categories DIY

Endelig er det tid for å dekorere til jul. Dette er en av mine favorittaktiviteter rundt denne høytiden. Selvsagt skal jeg også denne gangen gjøre min egen vri på ting og dere skal få være med. Tidligere denne uken gikk turen ut i skogen for å samle inn litt gratis materiale. Målet for turen var å finne en fin og stor gren, samt masse kongler i forskjellige størrelser. Nedenfor er en liten skisse jeg har laget for å visualisere mine planer. Jeg var hele tiden opptatt av å holde kostnadene nede for å vise at selv studenter og andre kan skape stemning til jul.


Bilder fra turen.

Det første prosjektet jeg startet med var min “julekrone”. Det er her kvisten/grenen kommer inn i bildet. Dette er en ting jeg har lært etter å ha arbeidet litt i blomsterbutikk. Man henger en gren i taket og dekorerer med det man ønsker. Dette kan egentlig passe til enhver anledning eller høytid. Vanligvis bruker man en såkalt Trollkvist/hassel, men for å unngå å kjøpe så mye nytt valgt jeg å finne meg en gren i skogen.

Hva jeg brukte:
Gren funnet i skogen
Sytråd (man kan også bruke tynn ståltråd eller fiskesnøre) + tråd til oppheng
Valgfri dekorasjon (jeg brukte julekuler, hjemmelagde snøkrystaller i papir og kongler)

 

 

 

 

 

Neste lille prosjekt er en konglegirlander. Denne gangen brukte jeg kun gratis ting eller saker jeg allerede hadde hjemme.

Hva jeg brukte:
Hvitmaling akryl
En tallerken til å ha malingen på
Kongler (selvplukket)
Grovt garn

Hvis man ønsker å bruke selvplukkede kongler må det litt forberedelse til. Det er nemlig en fordel å vaske og tørke konglene før bruk. Konglene kan spyles i dusjen eller skylles i vasken. Det neste jeg gjorde var å la konglene tørke på et håndkle over natten. Neste dag hadde jeg konglene i ovnen på 150 grader i 1-2 timer. “Steketiden” varierer etter størrelsen. Det er smart å passe godt på og ta ut de som ser ferdig ut. Dette grepet vil også åpne konglene, noe som gjør de mer dekorative.

 


Det tredje og siste prosjektet for denne gang er en adventsdekorasjon. Dette er nok den enkleste å gjenskape av de tre.

Hva jeg brukte:
Kongler (selvplukket)
Fire kubbelys
Et fat
Tall til å dekorere lys med (valgfritt)


Hva synes dere om disse løsningene? Noen som kommer til å gjenskape dem?

Translation: Here’s a post about how you can make your own Christmas decoration with simple things you can find out in the woods. Perfect for some simple, traditional decoration to give you that special Christmas feeling!

 

#studentliv #advent #jul #interiørinspirasjon #vinter #lys #diy #kongler #rustisk #nature #christmas #decoration #homemade #cheap

16 kommentarer

16 thoughts on “Julepynt fra skogen – DIY

  1. Hahah, digger at du har klesengere på veggens om pynt! Latterlig simpelt! Matcha stålampa di! Har plukket kongler i høst jeg også for å bruke som julepynt 🙂

  2. Trollblomst: Haha jo takk du! Det er litt bakgrunnshistorie med de. De har tilhørt en kjent dameklesbutikk her i byen som har holdt på i flere generasjoner. Den er her den dag i dag og ligger i samme gate som jeg bor. Lykke til med juledekorasjonen! <3

  3. Hei Kaja!
    Du er kjempeflink. Det er så fint å se at man kan pynte til jul uten at det behøver å koste mye
    Klem fra Trinemor

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *