Tips om vintage og secondhand

Categories Min vintage garderobe

Etter ønske fra et par lesere har jeg satt sammen en liten guide eller en liste over tips som jeg ønsket jeg hadde visst litt tidligere. Tipsene går på alt fra steder man kan finne vintage til hvordan man kan avgjøre alderen på klærne. Flere av disse kategoriene kan man jo egentlig skrive egne innlegg om. Legg igjen en kommentar på dette innlegget hvis det er noen du lurer på eller ønsker et mer detaljert innlegg om. La oss begynne!

1. Invester i gode kleshengere: Jeg begynner med et lite, men viktig tips når det gjelder eldre klær. Pass på å ha gode kleshengere! Det at tekstiler blir påvirket av alder er noe de fleste er klar over, men mange glemmer at det finnes andre faktorer enn direkte bruk som kan bidra til slitasje på plaggene. Bruk tykke tre-hengere og gjerne vatterte hengere så oppbevaringen ikke sliter på dine fine vintage plagg.

2. Vanskelige flekker: Dette er noe som ofte gjør at folk vegrer seg fra å kjøpe brukte ting, men som oftest er det mulig å både vaske og fjerne sjenerende flekker. Det meste av secondhand kan man fint vaske i maskin. Dette er fordi denne typen klær gjerne ikke har en så høy alder. Selv om det ikke finnes noen klar definisjon på slike begreper skiller man ofte mellom secondhand og vintage. Har man et plagg som er vintage og er fra et tidligere tiår bør man være litt mer forsiktig. For sikkerhets skyld pleier jeg å vaske de for hånd. Fremgangsmåten og tips rundt dette venter jeg med til et senere innlegg.

3. Finne de riktige butikkene: Når det kommer til denne formen for alternativ shopping lønner det seg å sette seg inn i de ulike butikktypene og hva de fører. Det kan også lønne seg å være klar over hva man ønsker å skaffe før man setter i gang. Grunnen til dette er ulike butikker ofte har sine nisjeområder som de er bedre på enn andre. Jeg har planer om å lage innlegg hvor jeg skriver litt omtale om ulike bruktbutikker i forskjellige byer da slike guider er noe jeg selv benytter meg av.

4. Skattejakt, den som leter finner: Til forskjell fra vanlig shopping er vintage shopping mer som en skattejakt. Det er ikke alltid man klarer å finne nøyaktig det man ønsker seg, men hvis man er heldig finner man noe annet fint. Det å velge riktig butikk er også en viktig faktor her, men det lønner seg også å ha tålmodighet. Ikke vær redd for å spørre de som jobber der eller flytte litt rundt på ting.

5. Avgjøre alderen:  Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er en ekspert på dette området, men jeg har en liten sjekkliste som gjør meg i stand til å gjette meg frem til det som forhåpentligvis er riktig tiår. Jeg pleier ofte å titte på merkene som i blant er påsydd på klærne. Jo mer det står på disse etikettene jo nyere er plaggene. Det er ikke så altfor lenge siden det ble vanlig med vaskeanvisninger på klær for eksempel. Det finne også nettsider hvor man kan søke i gamle klesmerker. En av disse er: http://vintagefashionguild.org/  Man kan også studere glidelåsen og plasseringen av denne. Er den i metall er plagget trolig gammelt. Har plagget mange små detaljer påsydd som hemper og små knapper kan dette også tyde på at klesplagget er av en eldre modell. Man kan selvsagt også lære seg hva som kjennetegner hver periode i motehistorien.

6. Gjøre funn: Det å kjøpe brukte ting kan som jeg skrev tidligere være en skattejakt hvis man ønsker unike plagg og gjenstander. I tillegg er det også mulighet for å gjøre noen kupp økonomisk hvis man vet litt om hva som har verdi. Jo eldre plagget er jo dyrere blir ofte prisen, men man kan lete seg frem til fine ting som ikke koster alt for mye. Alderen kan igjen gjøre plagget mer verdifullt om man ønsker å selge det videre.


Håper denne lille guiden kan være til hjelp for noen der ute. Hvis du sitter igjen med noen spørsmål er det bare å kontakte meg. Håper du har en fin dag videre!

Short translation: Tips and advice on vintage and vintage shopping!
 

#vintage #guide #sjekkliste #vintageblogger #tips #triks #shopping #secondhand #antikk #brukt #gjenbruk #bevarevintage #fashion #vintagedress #style #vintagelook #glamour #classic

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *