40-talls mote

Categories Min vintage garderobe

40-tallet er nok en av mine favorittperioder i nyere stilhistorie. Det er kanskje ikke mote folk flest forbinder med dette tiåret, men det er definitivt mye fint å hente herfra. Den stramme silhuetten er mye mer flatterende på kvinnefiguren enn motene nå til dags er. Krigen skapte mangle på det meste noe som førte til en økning i kreativitet for kvinner i de rammede områdene. Man ble nødt til å bruke det man hadde tilgang på og selv bli designeren. Da krigen var over og man igjen fikk tilgang på stoff forsatte kreativiteten å blomstre. I Paris designet Christian Dior den så kalte “New Look” som revolusjonerte moteverdenen med sin markerte midje og fulle skjørter.


Antrekket jeg har på meg her er satt sammen av elementer som alle er fra 40-tallet og kjøpt på ebay.


Jeg har lekt meg litt med Photoshop for å gi bildene et mer eldet utseende.


Hva synes dere om dagens antrekk?

Short translation: The 1940s must be my favourite decade. Many may not think of fashion as a key word for this decade, but because of the war and shortage of fabric and other essentials, people had to become creative and make things out of what they had. This lead to a whole new direction for clothes and hairstyles. Here I’ve taken a couple of pictures inspired by the 1940s, and the clothes, hat and purse are from this decade.

#svarthvitt #40tallet #strikk #veske #hatt #1940s #40sstyle #vintagedress #knitt #pincurls #hat #bow #embroideredpurse #curls #vintage #blackandwhite #blogger #rednails #besamelipstick

7 kommentarer

7 thoughts on “40-talls mote

  1. Du er så pen! og du hadde jammen meg passet godt inn i moteverden på 40-tallet 😀
    denne stilen kler deg så godt også. Elsker håret, hatten, og vesken ;3

  2. Henriette Celin: Takk, så søt du er 🙂 Pleier å hente mye inspirasjon fra denne tiden, selv om det er vanskelig å finne faktiske plagg fra denne perioden 😛

  3. Henriette Celin: Det finnes faktisk egne kategorier som man kan huke av. Ellers titter jeg på mye vintage på etsy også, selv om det ofte er en høyere pris der 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *