Blomster i filt – DIY

Categories DIY

Dette innlegget kan egentlig ses på som den første av to deler. Jeg har nemlig planer om å designe min egen hatt, eller rettere sagt selve pynten på hatten. Jeg har lenge forestilt meg et hattdesign, men ikke funnet akkurat denne. Nå har jeg endelig fått muligheten til å virkeliggjøre dette bildet. Denne hatten kommer til å passe alle mine vintage sommerkjoler! Første steget på denne reisen er å lage dekorative blomster i filt!


Det du trenger har jeg listet opp på bildet ovenfor. I tillegg til dette er det greit å ha både en stoffsaks og en vanlig saks. Om ønskelig kan man også dekorere med perler. For dere som ønsker å lage disse blomstene selv har jeg tegnet opp en mal som jeg brukte. Jeg kan ha den med i neste del hvis det er ønskelig.


Hatten som jeg senere skal dekorere har jeg nylig bestilt fra Amerika, så det vil nok ta litt tid før den kommer hit. For å få en følelse av størrelsen til hatten laget jeg en slags prototype. Dette var viktig for å få den størrelsen på blomstene som jeg ville ha. Hatten er forresten en bred stråhatt med et design hentet fra 1700- og 1800-tallet.


Her bruker jeg malen til å klippe ut de ulike delene jeg trenger. Man kan selv bestemme hvor mange blader man ønsker. Designet av blomstene består av tre ulike kronblad-maler i forskjellige størrelser.


Sy sammen bladene som vist på bilde og fest disse på sirkelen. Begynn med de største bladene ytterst. Du trenger ikke være noen ekspert her fordi det neste laget med kronblader vil skjule stingene fra det forrige laget. Man kan selvsagt også bruke lim.


Fullfør sirkelen med de største bladene og la neste overlappe den forrige. Jeg lagde to blomster der den ene hadde to “runder” hvor jeg kun brukte de to minste malene.


Når alle sirklene med de ulike bladene er fullførte kan man dekorere midten med perler eller likende. Dette vil samtidig skjule eventuelle sting.


Her er de ferdige blomstene!


Det smarte med denne blomsten er at den kan brukes til flere ting. Man kan sy den rett på klær, feste en nål bak slik at blomsten blir en brosje eller feste de i håret. Følg med for å få med dere neste post hvor jeg designer ferdig hatten! Hva synes dere om blomstene? Vil noen forsøke å lage de?

Short translation: I’ve wanted to have a perfect summer hat to go with my dresses for the longest time now. I’ve never found quite the right hat, so I decided to make my own. Or rather, decorate my own. First I found a straw hat on eBay. It’s a wide brimmed hat inspired by the fashion’s from the 18th century. It will work perfectly as my base, and I’ll decorate it with flowers that I made using felt. 

#DIY #hobby #blomst #georginer #filt #design #brosje #hatt #perler #sommerforberedelser #dahlia #broche #hatdesign #hat #vintage

 

16 kommentarer

16 thoughts on “Blomster i filt – DIY

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *