Glutenfri calzone fylt med tacokjøttdeig

Categories Dessert og mat

Denne oppskriften er helt fantastisk og smaker helt som vanlig bakst. Noe som er veldig fint  er at man selv kan bestemme størrelsen på baksten slik at den kan tilpasse den til både store og små, i tillegg kan man tilpasse oppskriften til forskjellige måltider. Calzonene fungerer utmerket som lunsj til å ta med på jobb eller skole eller som middag.

Det du trenger:

1 pakke tørrgjær
4 dl melk
2 ½ ss fiberhusk
2 ss nøytral olje
1 ts salt
4 ½ ss crème fraîche 
8 ½ dl glutenfritt mel

Fyll:
En pakke kjøttdeig
Tacokrydder
Ost


Slik gjør du: Varm melken i en liten kjele eller i et vannbad slik at temperaturen blir lunken. Tilsett og løs opp gjæren. Ha i fiberhusk og rør godt for å unngå klumper. La blandingen stå og svelle i 5-10 min.


Tilsett så crème fraîche , olje og salt, kombiner til en jevn røre. Ha så i melet og arbeid en stund med deigen.Legg deigen tilbake i bollen og dekk den til. La deigen heve i ca. 40 min. Strø litt mel utover en ren overflate og elt deigen godt. Tilsett gjerne mer mel hvis det er nødvendig.


Fordel så deigen i det antallet du ønsker. Jeg pleier å lage ca. 14 stykker som da er store og gode. Bruk en kjevle for å forme deigen til en rund tynn plate. Det går også fint å bruke hendene til dette steget.


Legg så fyll opp den ene siden av sirkelen. I mitt tilfellet bruker jeg ofte tacokjøttdeig og ost. Brett deigen over og klem kantene godt igjen med en gaffel. Stikk gjerne også hull i toppen. Stek baksten i ovnen på 250 grader i omtrent 10 min


Håper det smaker!!!

Short translation: Taco calzone! A personal favourite recipe for a tasty treat that works great as an easy to bring lunch, dinner, or even just as an in-between meal! And the best part is that you can fill it up with pretty much anything you want! 

#bakst #bake #glutenfritt #calzone #nam #glutenfri #taco #kjøttdeig #ost #baking #loveit #glutenfree

11 kommentarer

11 thoughts on “Glutenfri calzone fylt med tacokjøttdeig

  1. Hvilken type mel har du brukt? Det finnes jo så utrolig mange forskjellige typer som fungerer på forskjellig måter i kontakt med væske.
    Så forøvrig veldig godt ut! 😀

  2. Tanya: Jeg pleier å bruke en melpakke fra Semper. Den som heter mix eller den som er finmalt. Kan virkelig anbefale begge disse to. Har gitt meg ny lyst til å bake mer 🙂

  3. Perfekt! Så fandt jeg lige en opskrift mere til studenterfesten. Tak Kaja. Super ide. Her kan vælges både med kød, men også vegetarisk. Mon jeg kan bruge selve dej opskriften til pizza snegle?
    KH Hanne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *