60-talls hår

Categories Min vintage garderobe


Her kommer del nummer to i mitt forsøk på å gjenskape stiler fra 60-tallet. Denne gangen skal jeg arbeide med hårfrisyren. På dette området er virkelig dette tiåret noe for seg selv. Man må langt tilbake i historien for å finne igjen en slik høyde i håroppsatsene. Som i en hver periode er det også her forskjellige stiler. Twiggy som jeg nevnte i det forrige innlegget hadde helt kortklipt hår, men den stilen som oftest forbindes med perioden er den såkalte bikuben. Her er det høyde og volum som er tingen. Innlegget om sminken som jeg har på her, i tillegg til mer informasjon om 60-talls sminke finner dere her!


Begynn med å gre håret godt slik at det blir fritt for knuter. Det er enklere å lage denne stilen hvis håret ditt ikke er helt nyvasket. Bruk en kam eller fingrene til å dele håret inn i en midtskill. Det er denne typen skill som oftest går igjen i slike hårfrisyrer etter det jeg har studert. Skill så ut håret i området fra øret og frem mot ansiktet. Bruk gjerne en strikk eller en spenne til å holde dette håret separert fra resten.


Så kommer den morsomste delen! Nå er det tid for å tupere slik at man får det volumet vi er ute etter her. Begynn med å skille ut litt hår fra kronen. Det er her vi ønsker at det meste av volumet skal være. Bruk en tuperingskam eller en vanlig kam og tuper små seksjoner med hår av gangen. Hold hårstykket du arbeider med rett opp og spray gjerne delen med litt hårspray før du drar kammen nedover gjennom håret. Fokuser tuperingen mot hodebunnen. Gjenta dette flere ganger. For finest resultat anbefaler jeg å gre lett over med en børste for å jevne ut overflaten. Vær svært varsom så du ikke børster ut tuperingen.


Samle så håret i en hestehale. Forsøk å beholde høyden du allerede har laget. Når det gjelder «designet» bak på frisyren står man egentlig helt fritt. Man kan også stoppe her og beholde hestehalen slik den er. Jeg valgte å rulle opp og feste hårlokker mot bakhodet for en litt mykere og mer romantisk stil. 


Siste steg for denne gang er å feste opp de to delene vi skilte ut helt i starten. Igjen står man ganske fritt. Jeg valgte å feste de på liknende måte som resten av håret slik at det ble en helhet i looken. Har man kort nok hår kan man også la de henge fritt.


Hvis man ønsker kan man gjøre stilen ekstra fin med perler, sløyfer eller likende. Hva synes dere om håret og sminken?

Short translation: My second attempt in recreating one of the most iconic looks from the 1960s, the beehive! It?s all about teasing and creating volume. Hope you like it!

#60tallet #bikube #volum #tupering #sminke #retro #retrosminke #klassisk #stilhistorie #themodlook #twiggy #sixties #60s #1960s #vintage #midcentury #retrostyle #retro #behive #60smakeup #1960shair #blogger #madmen #vintagestyle #vintageblogger

6 kommentarer

6 thoughts on “60-talls hår

  1. Thea Linni: Tusen takk for søt kommentar! Tok en titt innom bloggen din også. Veldig spennende og inspirerende. Håper du får en fin påske! <3

  2. Digger det! Du lager så fine og lette å følge “steg-for-steg”. Jeg pleier å prøve de ut 😉 Kanskje du skulle være helt crazy og prøve deg på 90s look? Hehe 😉

  3. Embla: Det var godt å høre! Er ikke alt som er like lett å forklare. Ha ha ja, det hadde vært noe. Kanskje jeg prøver det engang! 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *