Glutenfri hvit sjokoladekake

Categories Dessert og mat

Fremfor det mer tradisjonelle egget valgte jeg denne påsken å lage en god kake i stedet. Denne er blitt en ny favoritt her i huset og vil nok bli laget flere ganger i fremtiden. Kaken ut denne gangen er en saftig hvit sjokolade kake med en fyldig og kremet topping. Selvsagt måtte den være glutenfritt, men det går nok fint å bytte ut melet med hvetemel slik det er oppført i den originale oppskriften. Hvis man er sjokolade elsker slik som meg kan jeg varmt anbefale boken Smaken av sjokolade skrevet av Maxine Clark. Det er herfra jeg har hentet denne fantastiske oppskriften. Boken tilbyr et hav av forskjellige desserter både varme og kalde som alle inneholder en eller annen form for sjokolade. Jeg har fulgt oppskriften, men gjort noen endringer for å få den akkurat slik jeg ønsket. La oss begynne!


Det du trenger:

Røre
100 gr hvit sjokolade
1 dl vann
175 gr smør
200 gr sukker
3 store egg, skilt, romtemperert
1 ½ ts vaniljesukker
260 gr glutenfritt mel
1 ½ ts bakepulver
1 dl rømme

Glasur
175 gr hvit sjokolade
350 gr naturell kremost
50 gr smør
1 ½ ts vaniljesukker
300 gr melis

Sitronsaft

Slik gjør du:
Forvarm ovnen til 180 grader. I oppskriften anbefales det en ganske intrikat metode for å klargjøre formen. Først skal den smøres med smør for deretter å bli kledd med bakepapir. Jeg brukte bare vanlig bakepapir som jeg klippet til. Så skal det drysses med mel over overflaten. Man gjør alt dette for å unngå at ting brenner seg fast. Rist ut overflødig mel. Neste steg er å smelte sjokoladen til røren. Dette bør gjøres i bolle satt over en kjele med småkokende vann hvor væsken ikke er i kontakt med vannet. Rør om mens sjokoladen smeltes.


Miks sukker og smør i en kjøkkenmaskin til det blir lett og luftig. Del eggene slik at plommen og det hvite er hver for seg. Tilsett en eggeplomme om gangen og miks mellom gang. Tilsett så den smeltede sjokoladen. Mål opp riktig mengde mel, vaniljesukker og bakepulver. Bruk en metallsleiv og vend inn halvparten av melblandingen. Ha så i rømmen og resten av melet. Pisk eggehvitene til stive topper. Vend inn eggehvitene i den forrige blandingen gradvis for en luftig kake.


Hell miksen i formen som du forberedte tidligere. Stek kaken i 35 -40 min. De to gangene jeg har laget denne kaken har jeg opplevd at den blir litt for fort stekt på toppen. Begge gangene har jeg vært nødt til å dekke over kaken med et bakepapir. Dette varierer sikkert fra ovn til ovn, men det er greit å følge godt med. For å sjekke om kaken er ferdig kan man stikke et grillspidd eller likende inn i kaken. Fester det seg smuler eller deig på pinnen bør den stå litt til. La kaken kjøles ned, mens du lager glasuren.


Jeg vil anbefale å halvere glasurblandingen da man får svært mye. Smelt sjokoladen på samme måte som sist. La den blir kald. Miks inn kremost og smør til en jevn blanding. Mål opp riktig mengde melis og tilsett vaniljesukker. Rør inn melisblandingen i glasuren til den blir kremet. La den stå tildekket i romtemperatur i mens du forbereder kaken. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Før du påfører glasuren bør kaken være helt avkjølt. Bruk en gaffel og stikk små hull i over kakens overflate. Ha så sitronsaft og litt vann i et glass. Hell dette forsiktig og jevnt over kaken. Smør så glasuren over hele kaken. La den stå i kjøleskapet før servering.


Håper dere alle har hatt en fin påske. Noen som har noen koselige planer for i dag?

Short translation: This is a new favourite cake recipe we’ve discovered. White Chocolate Cake. It’s got an unique taste compared to traditional chocolate cake, and is a perfect sweet treat fpr anyone who loves cake, like me!

#hvitsjokolade #kake #hvitsjokoladekake #glutenfri #glutenfrikake #saftig #nydelig #baking #påskegodt #smakenavsjokolade #maxineclark #glutenfree #cake #baking #whitechocolatecake #whitechocolate

2 kommentarer

2 thoughts on “Glutenfri hvit sjokoladekake

  1. Jeg har aldri spist hvit sjokoladekake. Er hvit sjokolade søtere enn mørk?
    Kaken ser god ut, men er vel en kaloribombe.?
    Mona

  2. mona fjeld: Kaken er utrolig god! Kan nesten si at jeg foretrekker hvit fremfor mørk nå som jeg har laget den et par ganger. Hvit sjokolade er basert på kakaosmør, fremfor kakao som mørk sjokolade har mye av. I hvit sjokolade tilsettes også melk, sukker og vanilje. Mange mener at denne godsaken egentlig ikke kan klassifiseres som sjokolade.

    Som de fleste kaker er ikke denne akkurat sunn, men jeg har lest et sted at hvit sjokolade inneholder litt E vitamin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *