DIY – Fikse gamle sko og ta vare på nye

Categories DIY


Noe som jeg synes er veldig viktig er å ta godt vare på de tingene man eier. Dette er kanskje en ganske gammeldags tanke i vår tid og i tillegg noe som man lett kan glemme midt i alle trendene og gleden over nye produkter. Jeg håper derfor at denne posten kan gi en liten påminnelse og samtidig være til inspirasjon. Denne gangen tenkte jeg å ta for meg sko og vedlikehold av disse. Det skal faktisk ikke så mye til før et par sko kan holde noen år ekstra. Det er en jungel av produkter der ute som lover de utroligste ting, men ofte kan man benytte seg av saker man allerede har i skapene hjemme. Jeg tenkte å bruke denne posten til å dele noen tips om vedlikehold og vise hvordan man kan gi sine sko en liten makeover.

Noe jeg virkelig ikke liker er sko med hvite detaljer som ikke lengre er hvite. Dette kan være alt fra joggesko til tøysko. Skoene på bildet over er et alminnelig par tøysko i marineblått med hvite detaljer. For å få disse klare til sommeren har jeg kun brukt produkter jeg hadde hjemme. Jeg begynte med å finne frem neglelakkfjerner og et par bomullsdotter. Dette fungerer utmerket til å fjerne misfargingen på gummidetaljene i hvitt. Påfør litt neglelakkfjerner på bomullen og gni dette over områdene. Prøv å unngå å få væsken over på stoffet. Nedenfor ser dere før og etter bildene.


Nå er disse skoene ganske nye, men har man lisser som en gang har vært hvite finnes det måter å få de til å se litt penere ut. Er lissene ekstra fæle kan man legge de i en bøtte hvor man på forhånd har laget en blanding av vann med litt klor i. Dette må man være ekstra forsiktig med. La lissene ligge i løsningen natten over. Ta de så ut og skyll de godt i rent vann, for så å henge de til tørk. Hvis lissene kun er litt misfarget kan man ta de av og forsøke å vaske de med alminnelige vaskemidler. Dette kan hjelpe med å fjerne noe av skitten.


Når det gjelder den lille forvandlingen jeg hintet til i overskriften har jeg valgt meg ut et par sko som jeg har hatt ganske lenge. Jeg fikk ideen om å gjøre noe så enkelt som å skifte lisser for å gi skoene et nytt utseende. For å få et mykere og mer feminint uttrykk har jeg valgt å bruke et blått silkebånd. Man kan selvsagt også kjøpe lisser i andre farger, men jeg tenkte det kunne være morsomt å bruke noe jeg allerede hadde for hånden.

Det finnes faktisk utrolige mange måter å tre inn lissene på sko, men jeg gikk for en mer tradisjonell versjon. Jeg synes det endelige resultatet ble ganske så søtt. En morsom idé ville ha vært å skifte lisser etter anledning og antrekk.


Håper disse små triksene ga dere litt inspirasjon! Har dere noe likende å dele?

Short translation: A post about how to take care and maintain your shoes so they’ll look great and last a few years longer than they usually would. I love my shoes, and I think it’s important to know a few tricks that can help them look good for as long as possible

#sko #vedlikehold #skiftelisser #skolisser #diy #triks #tips #silkebånd #neglelakkfjerner

5 kommentarer

5 thoughts on “DIY – Fikse gamle sko og ta vare på nye

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *