Nytt kunstprosjekt – dekonstruksjon

Categories Kunst og foto


Nå er det igjen tid for å dele et kunstprosjekt som jeg har arbeidet med på skolen med dere. Denne oppgaven har vært ganske annerledes enn de vi tidligere har hatt i bacheloren. Vi har nemlig arbeidet med en retning som heter dekonstruksjon. Ordet dekonstruksjon blir som oftest forbundet med litteratur og arkitektur. I den førstnevnte handler det om å finne motsetninger rundt helheten som forfatteren har skapt og teksten slik den fremstår for leseren. Man bryter ned materialet og studerer enkeltdelene. Innen kunst og arkitektur beskriver begrepet en likende reise. Flere verk som faller innenfor kubismen er et godt eksempel på hvordan man bryter ned et motiv for så å sette det sammen til noe nytt. I starten av denne prosessen fikk vi alle utdelt en fluktstol fra IKEA. Vi fikk kun lov til å bruke materialene vi fant i stolen til å lage noe nytt. Rammene for denne oppgaven var ganske frie. Etter en idémyldring i klassen rundt ordet flukt og fluktstol ble jeg inspirert til å fortsette å arbeide med dette temaet. Noen av assosiasjonene som dukket opp var blant annet: rømme, flyktning, reise, utflukt, vold osv. Disse ordene står i stor kontrast til tanker knyttet til fluktstolen.

Jeg startet med å bryte ned stolens deler for å få oversikt over hva jeg hadde å arbeide med. Det var først etter dette at jeg fikk ideen om en vegginstallasjon. Som historieinteressert ser jeg gang på gang hvordan man forteller om viktige hendelser i historien uten å ta for seg enkeltskjebner. Man har for eksempel blitt vant til å se store antall omkomne og lange lister med navn, men aldri hva som skjuler seg bak. Det samme gjelder situasjoner hvor et stort antall mennesker har blitt drevet på flukt. Dagens flyktningkrise er også et godt eksempel på dette. Derfor kom jeg frem til at jeg ønsket å lage et verk som representerer menneskene bak ulike vanskelige situasjoner. Jeg ønsket samtidig å gi et historisk perspektiv ved også å ta for meg tidligere konflikter hvor mennesker har vært på flukt.

Ikke noe er så personlig som et ansikt. Dette faktumet la grunnlaget for mitt videre arbeid. Jeg startet med å splitte materialene av tre for å få mer overflate å arbeide med. De oppkuttede bitene limte jeg sammen med trelim. For å komme litt bort fra de rette linjene og den rektangulære formen på fluktstolen valgte jeg å arbeide med sirkler. Dette kan også gi assosiasjoner til fortidens ovale rammer. Så var det tid for litt portrettmaling!


Fargene på portrettene valgte jeg å begrense til svart og hvitt. Dette er et visuelt grep for å få et renere uttrykk og samtidig unngå at portrettene skal kunne tidfestes. For å skape en helhet valgte jeg å bruke tråder fra stolens stoff for å lage et nettverk mellom delene/sirklene. Dette kan symbolisere ting som samhold og gruppe. Det at noen av sirklene er umalte har jeg gjort med hensikt. Disse står som et symbol på de flyktningene som vil måtte flykte fra nye konflikter i fremtiden og de som tidligere har mistet sin identitet på grunn av liknende situasjoner. Selv om verkets budskap er noe av det som gjør arbeidet mitt spesielt vil det til syvende og sist bli opp til tilskueren hvor hans/hennes assosiasjoner leder dem.


Nedenfor har jeg lagt ved en film som viser noe av prosessen bak dette prosjektet. For øyeblikket arbeider jeg på spreng for å bli ferdig med alle prosjektene før eksamensutstillingen. For å vise dere hvordan det endelige verket blir når det henges opp og monteres kommer det en post om dette i nærmeste fremtid.

Håper dere får en fin dag videre!

 

Short translation: My latest university art project. I was tasked to create something from a deconstructed deck chair. I decided to create something completely opposite of what people usually associate with a deck chair. Instead of holidays, cruises and sunny beach days, I’ve used the parts to create several motives that represent the various stories related to refugees.

#uia #kunst #minkunst #dekonstruksjon #flyktning #krise #tre #fluktstol #akrylmaling #portretter #ikea #mysingsö #fremgang #art #paint #portrait #portraitdrawing #deconstruction #deckchair #refugees #wood #project

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *