DIY girlander med vimpler

Categories DIY


Som beskrevet i en tidligere post har jeg planer om å gi vår terrasse en liten makeover. Introduksjonen kan du lese her! Jeg arbeider nå med en liten DIY-serie her på bloggen hvor jeg deler fremgangsmåten på noen små og morsomme prosjekter som er lette å gjenskape hjemme.


Første prosjekt ut er en girlander med små vimpler som kan henges hvor man måtte ønske. Her kan man selv bestemme farge, stofftype, lengde og om den skal henges ute eller inne. Jeg har arbeidet med et stoff som originalt var en fluktstol fra IKEA. Dette er rester etter mitt kunstprosjekt på skolen kalt dekonstruksjon. Les mer her!

Det man trenger for å gjennomføre dette prosjektet er som følger:

  • Tau/tråd eller likende til oppheng
  • Stoffsaks og vanlig saks
  • En mal (jeg har lagt ved den jeg brukte nederst i posten)
  • Blyant/stoffkritt eller likende
  • Kroker eller likende til oppheng
  • Symaskin
  • Valgfritt stoff

Når det gjelder valg av stoff står man ganske fritt. Hvis man ønsker å lage en girlander som skal henge ute bør man velge et stoff som tåler vær og vind. I butikker som selger stoff finnes det ofte et eget utvalg av stoffer som er ment til å være ute. Stoff og stil har et eget stoff som heter dralon som egner seg godt til utendørsbruk. Andre syntetiske stoffer bør også holde ganske godt. Stoffet jeg har arbeidet med er som sagt fra en fluktstol. Stoffet er 100 % polyester. Tauet jeg har brukt for å henge opp flaggene er kjøpt på en jernvarebutikk og er også laget for utebruk, nærmere bestemt for å feste presenninger. Som tidligere skrevet har jeg laget en mal som dere kan lagre og bruke. Størrelsesmessig ble flaggene ca. 15 cm lange og 12 cm brede.


Det første jeg startet med var å samle alt jeg trengte. Jeg laget malen slik at jeg kunne se hvordan den endelige vimpelen ble. Da jeg var fornøyd med størrelsen var det bare å klippe ut malen og plassere den oppå stoffet. For å unngå for mye rester forsøkte jeg å finne en smart måte å tegne flaggene oppå stoffet.


Når jeg hadde tegnet rundt malen kunne jeg klippe ut de første flaggene. Her kan man bestemme hvor mange flagg man ønsker og hvor stort mellomrom man vil ha mellom hver. Jeg endte totalt opp med ca. 40 flagg med 5 centimeters mellomrom. For å gjennomføre de neste stegene er det en stor fordel å ha tilgang til en symaskin. Dette vil spare mye tid og gjøre resultatet mer holdbart.


Da alle vimplene var klippet ut begynte jeg med å sy sikksakk sting rundt hele flagget. Dette gjør at stoffet ikke frynser og tilfører et dekorativt element. Neste steg er å brette ned enden av stoffet og sy en rett søm over. Dette skaper “lommen” hvor man senere kan tre inn tauet til opphenget. Når man har sydd alle flaggene kan man måle lengden på tauet og tre på alle flaggene. For at alle vimplene skulle holde seg på plass festet jeg flaggene med et par sting som jeg sydde for hånd.


For å henge opp den ferdige girlanderen vil jeg anbefale å bruke øyekroker. Dette gjør det enkelt å ta girlanderen opp og ned. Lager man en versjon som skal henges i en hage kan man selvsagt henge den fra tre til tre eller likende.


Håper dere synes dette ble fint! Og som alltid må dere ikke nøle med å spørre hvis dere lurer på noe!

Short translation: Another DIY project of mine. This time I’ve decided that I want to give our terrace a little makeover. It’s such a big terrace, and I really want to make it look more charming and welcoming so that I can enjoy spending the long, warm summer days there even more. The first project is to make a nice bunting to have across the terrace!

#diy #terrasse #dekorasjon #vimpel #pynt #girlander #sommer #søt #stegforsteg #sol #inspirasjon #summer #bunting #decorations #triangularflags #white #blue #adorable #inspiration

9 kommentarer

9 thoughts on “DIY girlander med vimpler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *