DIY lyslenke + stativ

Categories DIY

Dette prosjektet har jeg gledet meg til å dele med dere. Som dere sikkert har skjønt elsker jeg alt knyttet til DIY. Jeg har alltid ett eller annet prosjekt på gang. Denne posten er en del av min plan om å gi terrassen en liten makeover i løpet av sommeren. Jeg har skrevet et eget innlegg om dette som gir en kort introduksjon til prosjektet. Les mer her! I sistnevnte post er det en liste som jeg kommer til å oppdatere når jeg legger ut nye prosjekter. Hvis dere blir inspirert og velger å gjenskape noe av det jeg legger ut så tagg meg gjerne på sosiale medier slik at jeg får se hvordan det blir. Nå tilbake til det denne posten skal handle om. Siden vi i Norge har en nokså kort sommer synes jeg det er viktig at vi nyter disse dagene fullt ut. Dette gjelder også de sene sommerkveldene. Det var denne tanken som satte meg inn på sporet med å jobbe med et eller annet knyttet til lys. I sær utendørsbelysning som først og fremst skal skape god stemning. Jeg skisserte flere forslag og endte opp med designet dere ser på tegningen under.

Det du trenger:
– Lysslynge med pærer (den jeg har brukt)
– Stor blomsterpotte
– Sement
– Øyekrok
– Klar lakk
– Planke, trestamme eller likende
– Sag og kniv
– Valgfri pynt for å dekke overflaten

Det første steget i dette prosjektet var å ta en skogstur for å finne en passende stamme jeg kunne bruke. Jeg gikk til et område hvor jeg visste det nylig var blitt ryddet og felt en del trær. Man kan selvsagt ikke bare gå ut å hogge ned et tre, så jeg var nødt til å finne ett som allerede var nede/felt.


For en jevnere overflate valgte jeg å sage bort grenene og fjerne barken.


Sjatteringene som lå under var veldig fine noe som selvsagt ble et stort pluss. For å få vekk all barken pusset jeg lett over med litt sandpapir.


For å kunne feste lyslenken anbefaler jeg å bruke en øyekrok. Dette gjør det enklere å ta lenken opp og ned hvis man ønsker det. Nå som barken er tatt av er treets overflate helt ubeskyttet. For å unngå skader og øke holdbarheten til stammen sprayet jeg med klar lakk. Dette ga også en fin glans. Jeg endte opp med 3 lag med spray.


For å kunne dekke over den støpte overflaten fant jeg ut at jeg kunne samle steiner og liknende. Jeg gikk langs stranden og samlet både steiner og glassbiter som har ligget i sjøvannet.


Neste steg var innkjøp av betong. Dette skapte en del hodebry da jeg ikke har tilgang til bil og nødig ville drasse med en sekk på 25 kilo på bussen. Heldigvis fant jeg ut at Panduro selger en bøtte med 4 kg betong som enkelt kunne bæres hjem ved hjelp av et håndtak. Dette lønner seg ikke økonomisk, så jeg vil anbefale dere å kjøpe en stor sekk hvis dere har transportmulighet og plass. Originalt hadde jeg tenkt å fylle opp nesten hele potten med betong, men etter litt fant jeg ut at det var smartere å kun støpe i bunnen.  Dette er lurt av to grunner. Den første er det at tyngden på en stor full potte med betong hadde vært umulig for meg å løfte. Grunn nummer to er det at hvis jeg skulle angre eller ønsker å fjerne lyslenken kan jeg enkelt sage av stokken og likevel kunne bruke pottet til blomster etterpå.


Følg instruksene på pakken når du støper. Disse kan variere fra produkt til produkt. Husk uansett å beskytte hud og overflater fra blandingen. La betongen tørke helt igjennom før du tar stolpen i bruk. Siste steg var å legge nedi steinene jeg hadde plukket.


Her ser dere noen bilder av det ferdige prosjektet. Ble det ikke stemningsfylt? Det kommer nok flere bilder i løpet av sommeren når den blir tatt mer i bruk.

Short translation:This DIY string light pole is sturdy and decorative. It`s quite different from most string light poles with three trunks taking the place of more traditional metal or wooden poles in the base. Follow these simple step-by-step instructions to create your own!

#diy #lys #lenke #utendørs #terrasse #kos #sommerkveld #stegforsteg #stein #stamme #betong #nice #summer #outside #bulbstringlight #bulb #green #sunset #light #perfect

4 kommentarer

4 thoughts on “DIY lyslenke + stativ

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *