Norgesferie dag 3!

Categories Hverdag og fest

Den siste dagen av vår ferie var nok den mest spektakulære. I løpet av en dag var vi innom flere av severdighetene som stadig trekker turister til Norge. Bildet ovenfor aner jeg faktisk ikke hvor jeg tok, men jeg synes det ble et veldig fint motiv. Muligens ny bakgrunn for pcen der!

Dette bildet var faktisk fra en campingplass. Nok et eksempel på hvordan bloggeren i baksetet hadde en innvirkning på sjåføren.

Dagens første landemerke var Trollstigen. Dette er den velkjente veistrekningen som nærmest klamrer seg til fjellsiden. Veien består av flere krappe hårnålsvinger og bruer som tar både busser og biler opp til omkring 850 meter over havet.

Man føler seg ganske liten når man står der oppe og ser ned.

Da vi kom på toppen bygget jeg en liten varde som en minne om turen.

Også en mulig kandidat for ny pc bakgrunn!

Neste stopp var et sted kalt Gudbrandsjuvet. Dette er et morsomt utsiktspunkt i Valldal omkranset av bratte fjellvegger. Nedenfor utsiktspunktet kan man titte rett ned i et dypt og brett juv hvor elven Valldøla presser seg igjennom. Virvlene og bevegelsene i vannet er lettere å se i filmen min nedenfor.

Etter enda et par timer i bil var vi fremme i Hellesylt, et lite tettsted i Stranda kommune som for øyeblikket ikke har mer enn ca. 254 innbyggere. Fra Hellesylt skulle vi ta en ferje som går inn fjorden til Geiranger. Før vi gikk om bord hadde vi litt tid til å se oss omkring. Vi var blant annet innom Devolds butikkutsalg hvor jeg fikk en tidlig julegave i form av en strikket genser. Devold skal visst være verdens eldste tekstilmerke rettet mot utendørsbekledning. Dette er jo spennende for den historieinteresserte. Både Nansen og Amundsen skal ha hatt Devolds ullklær med seg på sine ekspedisjoner.

Båtturen gjennom Geirangerfjorden tok litt over en time. I blant fikk man høre historier og sagn om områdene man kjørte forbi over høyttaleranlegget. Fossen dere ser på bildet er kalt “Friaren”. Til denne fossen er det knyttet et sagn som forteller om en frier som stadig var på frierferd til “De syv søstre” som også et fossefall som ligger på andre siden av fjorden. Frieren ble stadig avslått og sagnet forteller videre at han ble deprimert og slo seg på flasken. Ser man ekstra godt etter kan det bare partiet i midten av fossen faktisk minne om en flaske.

Geiranger!

Kjører man videre opp fra Geiranger kommer man til Flydalsjuvet utsiktspunkt. Her kan man speide ut over Geiranger og fjorden. Vi var ekstra heldig med været og fikk noen fine bilder her.

Etter mer bilkjøring kom vi opp på enda et utsiktspunkt med det koselige navnet Dalsnibba. Dette er faktisk Europas høyeste fjordutsikt fra en bilvei med hele 1500 moh. Herfra kunne man se helt ned til Geiranger og fjorden, samt snødekte fjelltopper.

Som en fin avslutning på turen spiste vi middag sammen med regnbuen.

Short translation: A trip through Norway, day 3!

#hellesylt #geiranger #ferje #varde #trollstigen #fjell #fjord #norge #turist #norgesferie #norgestur #turistiegetland #mittnorge #hav #reise #visitnorway #beautifuldestinations #mountainview #adventure #nature #natureperfection #norway