Den perfekte paien?

Categories Dessert og mat


Pai har faktisk en overraskende lang historie både som middag og som dessert. Hvilke assosiasjoner som vekkes er derfor svært forskjellig fra person til person, men jeg tror de fleste føler at pai er noe kjent og kjært. Personlig er jeg mest vant med pai som en middagsrett. Jeg fyller mine paier gjerne med kylling, fløte, løk og spinat. Alltid en vinner!! Etter å ha sett på en tv-serie fra 2007 kalt «Pushing daisies» ble jeg inspirert til å prøve meg på en dessert pai. Serien handler forresten om en baker som kun spesialiserer seg på pai. Han har en magisk finger som kan vekke de døde, men selvsagt ikke uten konsekvenser. Denne serien er spesiell og fantastisk både i valg av skuespillere, kostymer og rekvisitter, men det er en helt annen historie.

Paien jeg valgt å lage er en eplepai med honning og karamell. Jeg forsøkte å unngå å følge en oppskrift rett og slett for å prøve meg litt frem. Dette kan være ganske utfordrede når man arbeider med glutenfri bakst, men resultatet ble heldigvis vellykket.

Det du trenger:

Paideig
2 ss fiberhusk
4 ss vann
290 gr glutenfritt mel
70 gr jyttemel
200 gr smør (romtemperert)
60 gr melis
2 egg (ett til pensling av paien)

Paifyll
4 epler
Sitrondråper
1 dl hvitt sukker
½ dl brunt sukker
6 ss melk/fløte
3 ss smør
1 ts kanel
1 ts vaniljesukker
3 ss honning


Start med å kombinere fiberhusk og vann. Rør delene godt sammen og la blandingen stå i ca. 10 minutter slik at den tykner. Kombiner så alle de tørre ingrediensene i en bolle. Bruk en kjøkkenmaskin for å kombinere smør, fiberhuskmiksen og egget. Ha så i melblandingen litt av gangen. Typen mel man bruker kan påvirke resultatet. Hvis deigen blir for tørr eller for våt kan man justere litt. Når deigen er ferdig kan den pakkes inn i plastfolie og legges i kjøleskapet.

Begynn så på fyllet til paien. Forbered en stor bolle med vann og ha i noen dråper med sitron. Når man kutter opp epleskivene kan man legge de i dette vannet for å forhindre at de blir misfarget. Skjær opp eplene i fine skiver.


Kombiner de ulike typene med sukker i en dyp gryte. La dette smelte slik at det ikke er noen sukkerkorn igjen. Det lønner seg å stå og røre hele tiden for å unngå at blandingen brenner seg. Tilsett så melk/fløte og smør til sukkermiksen. Vær forsiktig da dette kan sprute en del. Ha så i resten av ingrediensene. Rør hele tiden slik at alt blir godt blandet. La blandingen stå over svak varme.


Ta så ut paideigen og fyll formen med deig. Ønsker man å lage et likende design slik som jeg har gjort kan man bryte av en liten del av deigen.


Ta ut eplene av vannet og legg bitene på et rent kjøkkenhåndkle eller tørkepapir for å få bort det overflødige vannet. Plasser eplebitene i formen og hell blandingen i gryten over. Hvis ønskelig lag deigdesignet og plasser dette oppå paien. Pensle med et lettvispet egg.


Stek paien midt i ovnen på 180 grader i ca. 30 minutter. 


For en liten ekstra dekorativ effekt valgte jeg å pynte med hjemmedyrkede ringblomster. Kronbladene er faktisk spiselige! Hvor fantastisk er ikke det!


Short translation: Is there such a thing as a perfect pie?

#pai #eplepai #epler #ringblomster #glutenfritt #hjemmelaget #nam #kos #fint #karamell #honning #pie #apple #applepie #glutenfree

4 kommentarer

4 thoughts on “Den perfekte paien?

  1. REBECCA HOLDER: Ja, er som jeg skrev litt forskjellig hva slags forhold folk har til akkurat pai, men jeg har funnet ut at det fungerer både til dessert og middag 😉 Ha en fin kveld 😉

  2. Ser utrolig god ut ! Jeg har faktisk bare smakt pai sånn en gang i livet tror jeg? Tusen takk for oppskrift! Klar jeg må prøve ☆ ha en flott dag

  3. Sarajaneeth: Bare hyggelig! Den er virkelig verdt en forsøk! Håper du får muligheten til å prøve 😉 Takk det samme! <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *