Mine siste kunstprosjekter!

Categories Kunst og foto

Da var det igjen tid for å dele et par kunstprosjekter som jeg har arbeidet med i den siste tiden med dere. Dette halvåret har vi produsert mye forskjellig på skolen, men jeg har valgt ut de prosjektene jeg ble mest fornøyd med her. Jeg kunne sikkert ha skrevet tusenvis av ord om hver oppgave, men jeg skal forsøke å holde det så kort som mulig. Jeg har begrenset meg ved kun å beskrive det helt essensielle slik at dere forstår hva de ulike oppgavene gikk ut på. Fortell meg gjerne hvilket arbeid du liker best!


Den første oppgaven handlet om to forskjellige typer blikk i dette tilfellet knyttet til en idrett. Det første blikket er det optisk og viser selve arenaen hvor sporten utøves. For å oppnå dette blikket tar man ofte bilder på god avstand slik at man ser selve linjene og omgivelsene. Neste blikk handler om subjektet som gjennomfører aktiviteten. Her går man gjerne nærmere utøveren og tar bilder av detaljer ved enkeltpersonen. Min utvalgte idrett for denne oppgaven var klatring.


De to neste bildene var resultatet fra forrige eksamen jeg utførte. Oppgaven var denne gangen svært åpen og det var ganske utfordrende å finne ut hva man ønsket å jobbe med. Siden faget het visuell kultur valgte jeg å ta for meg forholdet mellom moderne kultur her i form av reklameplakater og mer tradisjonell kunst representer ved Dahls maleri «Fra Stalheim». Ved å bruke reklamen som piksler skapte jeg en optisk illusjon som er givende både nært og på lang avstand.


Dette bildet blir først gjenkjennelig når man står på avstand. Ta gjerne et steg tilbake fra dataskjermen for virkelig å se illusjonen. Her er en link til det originale bildet jeg jobbet ut i fra: Dahl, nasjonalmuseet


Her ser dere et utsnitt av mitt digitale maleri. Jeg lagret over 350 ulike reklameplakater for å kunne bygge opp dette verket.


Det siste prosjektet for denne gang faller innenfor en kategori som går under navnet land-art. Jeg har gjennomført et likende prosjekt tidligere så jeg visste hva jeg gikk til for å si det sånn. Land-art innebærer at man går ut i naturen for å lage kunstinstallasjoner. Man benytter som oftest kun naturlige materialer og bygger gjerne videre på naturlige formasjoner på stedet. Denne gangen arbeidet min gruppe i en gammel kalkgruve hvor de eneste sporet etter arbeiderne utenom selve gruven var spor etter såkalte fjellbor/minebor. Det mest fascinerende ved Kalkheia der vi arbeidet er forbindelsen mellom fortid og nåtid. Naturen har nesten tatt over denne glemte arbeidsplassen. For å forsterke den nevnte forbindelsen «limte» vi gule blader i merkene etter borrene med gjørme. Den gule fargen fungerte svært godt og lyste nærmest opp i den ellers mørke hulen.


Short translation:Some pieces of artwork I have been working on the past couple of months! Which one is your favourite?

#kunst #kunstoghåndverk #uia #minearbeider #kunstner #verk #foto #svarthvitt #klatring #dahl #nasjonalromantikk #reklame #plakater #kunsteksamen #art #project #landart #kalkheia #ads #blackandwhite #mine

4 kommentarer

4 thoughts on “Mine siste kunstprosjekter!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *