En lørdag i Ekebergparken

Categories Hverdag og fest


Under mitt opphold i Oslo forrige uke fikk jeg endelig anledning til å besøke den mye omstridte Ekebergparken. Dette er definitivt noe jeg vil anbefale dere å gjøre hvis dere ikke allerede har vært der. Selve området består av fine og brede stier, mye uberørt skog, samt et dryss av statuer og kunstinstallasjoner som er godt fordelt på området. I forhold til likende parker fra tidligere tider som for eksempel Vigelands-anlegget tilbyr Ekebergparken en mer moderne og neddempet opplevelse. En slags treenighet mellom kunst, natur og historie. Alle parkens elementer fremstår som gjennomtenkte og godt planlagt. Blant de utvalgte skulpturene er noen godt synlig, mens andre er mer bortgjemt mellom trær og busker. Det ble nærmest en slags konkurranse om hvem som var den første til å se kunstverket. Jeg kan forestille meg at dette er en aktivitet som passer for mennesker i alle aldre.  Parken er en arena for både nytelse og læring.


Som kunstelev var det naturlig nok skulpturene som jeg anså som hovedattraksjonen. Selv om jeg ikke kjente igjen så mange av kunstnerne skjønte jeg ut ifra navnene at det var en god blanding av norske og internasjonale kunstnere som var representert.


Jeg har selv ikke fulgt noe særlig med på debattene knyttet til dette anlegget, men jeg har lest meg til at noe av kritikken gikk ut på at man ønsket å bevare den «uberørte» naturen. Jeg satte dette begrepet i anførselstegn fordi bare ved å søke litt på nettet vil man se at det har vært menneskelig aktivitet i område i lang tid tilbake. Det er blant annet funnet både gravplasser og helleristninger på området. I 1889 ble området kjøpt av kommunen og omgjort til folkepark. For Oslos arbeidere som ofte måtte jobbe under fæle forhold skulle parken fungere som et rekreasjonssted med både fin natur og frisk luft.  På samme måte kan stressede byfolk ta seg en pause fra dataskjermen, nyhetsmeldinger og det moderne liv i vår egen tid.


Utsikten fra Ekeberg er det så absolutt ikke noe negativt ved. For mange er dette en helt ny måte å se sin egen by på. Flere steder er det anlagt utsiktspunkter gjerne også med benker slik at man virkelig kan nyte utsikten. Kombinasjonen av kultur og natur kan skape spennende og lærerike opplevelser. Som en stor pluss får man også mosjonert litt i samme slengen.


De to villaene nedenfor Ekebergrestauranten som tidligere var svært forfalne har fått en etterlengtet renovering både på utsiden og på innsiden. Arbeidet er utført med sans for detaljer og god kvalitet. I det ene huset er det opprettet en kafé, mens det andre er blitt besøkssenter, suvenirbutikk og museum for området rundt. Ekebergparken er virkelig blitt en park som tilhører alle. På min rundtur traff jeg på alle mulig typer mennesker. Det var eldre par, mødre med barn i barnevogn, unge turister, hundeeiere på tur og spreke joggere: Alle brukte de parken på sin egen måte. Så hvis dere ikke har tatt dere en tur opp til Ekeberg anbefaler jeg at dere gjør det. Håper dere får en fin tur!

Short translation: In this blogpost I’m sharing some thoughts on my first encounter with Ekebergparken. 

#ekeberg #tur #lørdagstur #ekebergparken #kvinneparken #skog #kunst #oslo #høst #skulptur #utsikt #oslofjorden #vintage #gjenbruk #retro #1950 #1940

2 kommentarer

2 thoughts on “En lørdag i Ekebergparken

  1. Victoria Larsen: Tusen takk! Var veldig heldig med været den dagen. Stemningen på bildene er nok på grunn av dette 😉 Håper du får en fin dag <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *