En dag på folkemuseet i mitt “nye” antrekk

Categories Min vintage garderobe

Første helgen i juli var det duket for et lite besøk på mitt favorittmuseum. Da jeg var rundt 10 år sendte jeg faktisk et brev dit med spørsmål om jeg kunne få lov til å jobbe der når jeg ble stor. Dette er litt morsomt å tenke på! Siden ruterbilletter ikke lengre er gyldige på Bygdøyfergen ble vi tvunget til å ta bussen både til og fra museet. Dette var litt synd, men vi kom da frem. På norsk folkemuseum kan du oppleve hvordan folk hadde det før i tiden. De har både en utendørsutstilling hvor man kan gå inn i flere av husene, samt mer tradisjonelle utstillinger med spennende gjenstander i montere. Midt i blinken for meg!

For anledningen var jeg iført et “nytt” antrekk som jeg hadde spart til en slik dag. Det er alltid litt morsomt å være på steder slik som museer når jeg har den stilen som jeg har. Tidligere har jeg til og med blitt spurt om hvor de ulike husene ligger på folkemuseet. Heldigvis har jeg vært der mye og vet hvor det meste ligger. Så damen som spurte fikk et ordentlig svar og fant nok frem til det hun ønsket å se. Vi var utrolig heldige med været denne dagen. Jeg var så optimistisk at jeg ikke tok med meg en jakke engang. Det er ganske sjeldent til meg å være, men jeg slapp heldigvis å fryse.

Kjole og bolero: Kollektivet, Grandmas wardrobe
Veske: Etsy
Strikkbelte: Arvet etter mormor
Sko: Moderne
Solbriller: TGR

På bildene poserer jeg foran den lille kolonialen på museet. Her selger de blant annet gammeldags sukkertøy og såpe. Under besøket fikk jeg flere komplementer fra både de som jobbet der og andre besøkende. Det er alltid like gøy! Jeg ser jo ofte ut som jeg passer perfekt inn i utstillingene eller som om jeg eventuelt jobber der slik som episoden jeg tidligere fortalte om. Kjolen og boleroen jeg hadde på er et matchende sett. Stoffet er mykt og deilig og passer perfekt til en varm sommerdag. For å få en litt mer markert midje valgte jeg å sette på meg dette sorte strikkbeltet som jeg har arvet fra min mormor. Det har jeg fått mye bruk ut av siden det virkelig kan tilføre de fleste antrekk det lille ekstra. Den sorte vesken jeg holder på har jeg tidligere skrevet et innlegg om: “Ny” vintage veske! Titt gjerne innom denne hvis dere er nysgjerrige.

Det var ikke bare antrekket som var nytt denne dagen. Etter å ha gått litt rundt i solen ble vi nødt til å kjøpe oss noe å drikke og en iskrem. Det var da jeg kom over denne rabarbrasaften fra Askim frukt- og bærpresseri. Vi eier jo en hytte ikke så langt fra denne fabrikken og kjøper i blant deres eplemost når vi er der, men denne saften laget på rabarbra hadde jeg ikke sett før. Den kan jeg definitivt anbefale for dere som liker smaken av rabarbra. Smakte virkelig som sommerferie på flaske!

En sliten trubadur møtte vi også på!

Da vi følte at vi hadde sett det meste på museet gikk vi videre til Lanternen hvor vi avsluttet dagen med en god lunsj. Denne dagen var helt topp!

  • Har dere vært på folkemuseet før?
  • Har dere spennende planer for helgen?

Short translation: The first Sunday this month was spend visiting my favourite historical museum in Oslo wearing my “new” vintage outfit. At this museum you get to experience and see how people lived in Norway from around 1500 to the present day. The open air- part of the museum is a collection of buildings from serval parts of the country. I would definitely recommend a visit.  

#retro #folkemuseet #norskfolkemuseum #norge #bygdø #oslo #turistiegenby #søndag #søndagstur #stil #rabarbrasaft #askimfruktogbærpresseri #sol #vintage #historie #secondhand #strikkbelte #kos #sommer #sommerdag #krøller #rødelepper #vintagestyle #pinup #ootd #blogger #vintageblogger #brunette #40s #50s #1940sstyle #1950sstyle #makeup #pincurls #smile #style #besamecosmetics #truevintage #ootd

4 kommentarer

4 thoughts on “En dag på folkemuseet i mitt “nye” antrekk

  1. Ja, på Folkemuseet har jeg vært ofte for det er et av mine favorittmuseer også. Du så jo helt fantastisk ut og passet så godt inn der. Født i feil tidsepoke du kanskje? Alltid gøy å se antrekksbildene dine. Så gjennomført og godt fotografert. Ha en riktig god helg. 🙂

  2. Ellen Margareta: Ja, da har vi virkelig noe til felles. Takk for alle de koselige komplimentene! Føler på et vis at jeg er født i feil tid spesielt med tanken på stil og design, men det er ikke alltid at ting var bedre før 😉 Hadde jo ikke hatt muligheten til å dele bilder og tanker på samme måte uten Internett og denne bloggen.

    Håper du får en super helg videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *