DIY potteholder

Categories DIY

Her kommer et morsomt lite prosjekt som jeg håper dere vil like. Nøytrale og enkle potteholdere som kan passe til de fleste hjem. Dette var originalt et skoleprosjekt, men jeg har i ettertid laget flere versjoner som jeg kan bruke hjemme. Disse er spesielt fine for oss som ikke har vinduskarmer og ønsker å gi plantene våre litt mer sollys. På skissen nedenfor ser dere hva som trengs for å lage disse fine potteholderne. Jeg vil også anbefale å bruke noen små vinkeljern for å forsterke hele konstruksjonen (disse er ikke med på tegningen nedenfor.) Man kan også leke seg med høyder, konstruksjonsmåter og farger. På det siste bildet i dette innlegget ser dere to variasjoner jeg har laget.


Det kan være lurt å finne en potte du ønsker å bruke på forhånd. På denne måten kan du tilpasse holderen til denne. Når du har kuttet opp alle delene, må du lage det nedfelte partiet på midten av de korte plankene. Dette bør du gjøre ganske så nøyaktig siden det er slik deler av kontraksjonen holdes sammen.

Se for deg at vi skal lage to H-formede deler som skal tres i hverandre. Høyden kan som sagt justeres, men det er viktig å teste om holderen blir stabil nok. For å lage nedfelte delen bør du først måle opp og tegne hvor du skal sage. Ved å gjøre dette kan du forsikre deg om at delene vil passe i hverandre. Bruk en meisel eller en kniv for å jevne ut hakket du har laget.

Marker så høyden du ønsker på de lange pinnene med en blyant. Bruk skruer til å feste de korte plankene til de lange. Her er det viktig at skruene er lange nok til å komme igjennom til den horisontale kortere pinnen. Husk også at retningen på hakket på de korte pinnene må peke hver sin vei for at man skal kunne tre de i hverandre etter at de er festet. Dette kommer tydelig frem på bildet under.

Så gjenstår det bare å sette de to H- ene sammen ved hjelp av det nedfelte sporet. Før du gjør dette kan det være lurt å bruke noen små vinkeljern. Jeg opplevde selv at dette fungerte veldig fint når jeg lagde holder nr. 2.

Puss gjerne over med litt sandpapir før du sier deg helt ferdig. Holderne kan selvsagt males eller behandles etterpå. Dette er helt opp til deg!

Her ser dere de to plantene jeg har i mine holdere. Er så fornøyd med hvordan de ble seendes ut! Noen som fikk lyst til å lage sine egne?

Short translation: Diy wood plant stands.

#diy #planter #vekster #potter #tre #håndverk #design #interiør #morsomt #gøy #prosjekt #aktivitet #planteholder #plantstand #gjørdetselv #stegforsteg #grønn #blomster #verktøy #planter #handy #hjemmelaget

4 kommentarer

4 thoughts on “DIY potteholder

  1. Victoria Larsen: Takk! Ja, synes det ble ganske stilig. Kanskje jeg lager flere i fremtiden 🙂 Håper du får en fin kveld videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *