Nystrikket sjal og prøving av julekjolen

Categories Min vintage garderobe

God lørdag søte lesere! Håper dere har det bra! Nå som det for alvor begynner å bli både mørkere og kaldere ute synes jeg det var passende å begynne på et lite håndarbeidsprosjekt. Jeg har flere ganger hatt et ønske om å lære meg å strikke. Jeg kan det helt grunnleggende, men har aldri hatt tålmodighet nok til virkelig å gjennomføre et større prosjekt. Før nå selvsagt! Som dere ser fra bildene har jeg strikket meg et mosegrønt sjal med heklede kanter. Jeg startet på dette da jeg ble syk for ett par uker siden. Mamma var lur nok til å sette meg i gang med et prosjekt så jeg ikke skulle kjede meg altfor mye. Hun valgte også fargen slik at det ferdige plagget skulle matche øyenfargen min.

For dere som er interessert endte jeg opp med å bruke tre garnnøster av den mykeste alpakka. Jeg startet med 150 masker og felte av til jeg satt igjen med en. For å få en penere kant valgte jeg å hekle en slags bord på to av de tre sidene.  

Jeg valgt å kombinere mitt nystrikkede sjal med kjolen som jeg har planlagt å bruke på julaften. Denne kjøpte jeg på UFF under mitt forrige Oslo besøk. Jeg mistenker at denne kjolen faktisk er ganske gammel. Det er flere ting som peker i den retningen. Når jeg «analyserer» eldre plagg har jeg en liten sjekkliste som jeg ofte går igjennom.  Kjolens merke er antageligvis fra Danmark. Plagget har mange små detaljer slik som legg og trykknapper på innsiden. Glidelåsen bak er laget av metall. Dette er blant tingene som indikerer at et klesplagg kan være gammelt. Så er det selvsagt materialet og silhuetten til kjolen som gjør meg ganske sikker i min sak. Uansett blir nok dette en flott julekjole. Tror dere ikke?

Klikk her for å lese forrige innlegg!

Short translation: Showing of my knitted shawl with my Christmas dress.

 

#håndarbeid #strikking #grønt #mosegrønt #sjal #antrekk #julekjole #retro #norge #stil #vintage #gjenbruk #historie #secondhand #krøller #rødelepper #rødleppestift #vintagestyle #40s #50s #1940sstyle #1950sstyle #makeup #pincurls #smile #style #truevintage

6 kommentarer

6 thoughts on “Nystrikket sjal og prøving av julekjolen

  1. Så utrolig morsomt Kaja. Jeg tror min mamma hadde en slik kjole på slutten av 50 tallet.
    Fine bilder.
    Klem M

  2. Det ble et flott sjal som både varmer og ser elegant ut. Godt jobbet!! Julekjolen er i box, fin!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *