Glutenfri bakst med epler og hasselnøtter

Categories Dessert og mat

Når jeg er sliten og føler at livet går meg i mot liker jeg å bake. I blant leker jeg meg med andres oppskrifter, men oftest liker jeg å lage mine egne. Jeg var så heldig å få en hel pose med fine norske epler av en venninne her forleden. Det var nettopp disse fruktene som ga meg ideen til oppskriften jeg skal dele med dere i dag. Saftige og luftige små “porsjonskaker” står på menyen.

Dette trenger du:

4 egg

3 dl sukker

120 gr smør (smeltes)

4 dl mel

1 ts bakepulver

1 ts kanel

½ ts vaniljesukker

Klype salt

1, 5 dl hasselnøtter (spar litt til å strø over toppen av baksten)

4 mellomstore epler
 

Denne oppskriften er nok til omtrent 10 mini paiformer i papir.

Slik gjør du:

  • Sett ovnen til 175 grader.
  • Ha sukker og egg i en kjøkkenmaskin og lag eggedosis.
  • Smelt smøret og hell dette sakte i eggedosisen mens maskinen kjører.
  • Sikt inn alle de tørre ingrediensene litt av gangen.
  • Hakk hasselnøttene. Sett av en liten mengde til å strø over baksten før den settes i ovnen. Tilsett de hakkede nøttene i blandingen.
  • Skrell eplene og kutt disse i biter. Ha eplene i røren.
  • Fyll formene ¾ fulle.
  • Stek nederst i ovnen i ca. 15 min.
  • Server gjerne med et dryss av melis og om ønskelig med krem eller iskrem.
     

Klikk her for å lese forrige innlegg!

Short translation: Some gluten free baking!

#glutenfri #glutenfritt #kake #baking #bakst #oppskrift #glutenfrioppskrift #cøliaki #nam #hjemmelaget #matlagning #baking #nøtter #epler #norskeepler #hasselnøtter #minipaiformer #forkle #lykt #telys

6 kommentarer

6 thoughts on “Glutenfri bakst med epler og hasselnøtter

  1. De ser kjempegode ut. Lurt med porsjons-kaker. Da blir det mye enklere å forsyne seg, nam, nam

  2. Victoria Larsen: Tusen takk! Skulle ønske jeg kunne sende noen kaker til alle som legger igjen en koselig kommentar <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *