DIY – Åpen garderobeløsning

Categories DIY

Som seg hør og bør pleier jeg å begynne på nye prosjekter når det nye året starter. Tradisjonen tro kan man jo si. Det er noe med tankesettet om nytt år og nye muligheter som inspirerer meg til handling. Denne gangen var det garderoben min som har vært objektet for forandring. I januar i fjor var det kjøkkenet jeg reorganiserte og lagde nye løsninger for. Jeg er veldig glad i den leiligheten jeg leier for øyeblikket, men et stort problem som jeg fremdeles blir frustrert over er mangel på oppbevaring. Derfor måtte jeg også til dette prosjektet komme frem til noen lure grep. Når nå garderoben og klesplaggene mine er så viktige for meg synes jeg at måten de oppbevares på blir minst like viktig som garderoben i seg selv. Som dere ser på de to bildene til venstre, ble kortveggen på soverommet dominert av den hvite kommoden og sminkebordet mitt. Stativet med de hengende klærne måtte stå i gangen for å få plass. Dette var som dere sikkert skjønner ikke helt ideelt. Siden kommoden heller ikke rommer så mye oppbevarte jeg de fleste av klærne mine i bokser i en stabel på gulvet ved siden av kommoden. Dermed var det vanskelig for meg å få oversikt over hva jeg faktisk har når jeg skulle velge ut dagens antrekk eller kombinere nye. Dette tenkte jeg også på når jeg designet min nye garderobeløsning. Sminkebordet er forresten flyttet ned i stuen. Her passet det egentlig mye bedre. Bilder kommer litt senere!

Den første lure løsningen jeg tenkte ut var for oppbevaring av de eldre veskene mine. Tidligere lå disse på en hylle som i realiteten var altfor høy for meg. Jeg som til stadighet bytter vesker og sko for å matche resten av antrekket, måtte klatre opp på en liten gardintrapp for å rekke opp til de. Igjen en dårlig løsning som jeg flere ganger irriterte meg over. Derfor kom jeg frem til designet av denne hyllen (som jeg også hang i en bedre høyde for lille meg). Hylleplatene er hobbyplater fra Clas  Ohlson. Til denne ideen kjøpte jeg inn to slike furuplater. Den første ble basen til hyllen, mens den neste delte jeg opp for å få disse små “rommene” opp fra hyllens base. De små plankene ble festet med trelim og skruer. For å få en nøytral og ryddig løsning malte jeg alle de nye delene med en hvitfarge som matchet veggene i rommet.

Neste ide ut var å bruke hylleknekter oppned for å skape en ny type oppheng. En utfordring med å innrede soverommet mitt er skråtaket (dette skapte også hodebry når jeg skulle ta bilder underveis). Ved å henge knektene på denne måten fikk jeg benyttet et område under skråtaket som vanligvis kanskje ikke ville ha blitt brukt. På den ene hylleknekten hang jeg skjørt og på den andre hang jeg bluser. Siden det fort setter seg merker i furu brukte jeg dobbeltsidig teip og et lag med bomullsstoff der hvor metallhengerne henger på knektene.

Her henger skjørtene mine på rekke og rad!

Til veskehyllen brukte jeg samme type hylleknekter, men i et mindre format. Jeg passet også på å henge alt i en passende høyde. Klesstativet mitt fikk sminkebordets gamle plass, så nå kan jeg si godnatt til alle kjolene fra sengekanten min.

Jeg brukte også disse fine trekassene som ekstra oppbevaring. Disse hadde jeg tidligere som en dekorativ hylleløsning i stuen- Kassene tok mye plass og ble sjeldent brukt. På siste bilde i dette innlegget kan dere se hva jeg har i de ulike kassene. De største kassene er malt med samme beis som spisebordet jeg har laget, mens de to minste er malt med kaffe. Igjen som en løsning for problemet med skråtaket, laget jeg enda en hylle til disse kassene (se siste bilde). For å unngå at skruene under kassene skulle ripe opp hyllen, festet jeg filtsirkler som man vanligvis har under møbelbein.

Her får dere første glimt av hvordan veskehyllen ser ut med veskene i. De eldre selskapsveskene mine er så fine, så de fikk rollen som veggpynt.

Til hårblomstene mine laget jeg en løsning ved hjelp av et tykt silkebånd. Jeg festet båndet med spikere i hver ende som jeg så dekket med sløyfer. Blomstene har såkalte krokodillespenner bak som jeg brukte til å feste de på båndet.

Før jeg la og hengte alt på plass sorterte jeg ut de plaggene jeg ikke bruker så ofte. Dette var en veldig deilig følelse! Litt som en ny start i seg selv. Plaggene fra Gøteborgsturen som dere så i forrige post er selvsagt også på plass.

Hva synes dere om alle disse løsningene? Noen som ble inspirert til å rydde i sitt eget klesskap?

Short translation: When I got back home after the holiday season I started working on a new project.  I wanted to sort through and reorganise my entire wardrobe. Since my collection of clothes means so much to me, the way I put them away and store them should be just as important. I’ve been so excited to share the final results with you. What do you guys think?

#diy #gjørdetselv #organisering #garderobe #vintage #secondhand #retro #åpengarderobe #smarteløsninger #boks #stegforsteg #kasse #diy #kaffe #maling #farge #hvit #vesker #tre #furu #rustikk #clasohlson #paint #wood #tools #stain #coffee #coffestain #old #crate #box #wardrobe #openwardrobe

6 kommentarer

6 thoughts on “DIY – Åpen garderobeløsning

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *