Helgefølelsen og et ønske om vår

Categories Hverdag og fest

Når jeg nå sitter og skriver dette er det -6 grader ute. Selv om ovnene står på for fullt her inne, sitter liksom kulden i veggene. Som de fleste andre er jeg også rimelig lei av vinteren på dette tidspunktet. Jeg ser frem mot varmere tider, med tynnere klær og bugnende blomsterbed. Sikkert et par av dere som har det på samme måte eller hva? Selv om samlingen min av vintage – og secondhand klær begynner å bli ganske stor er den først og fremst satt sammen av mer vårlige og sommerlige plagg. Når man jakter på vintage føler jeg ofte at man bare må kjøpe den fine kjolen når man oppdager den. Er jo ikke akkurat sånn at man kan finne den igjen ved en senere anledning! Det er sjeldent at jeg virkelig fryser egentlig. Jeg har gjerne flere lag med ull på meg. Problemet ligger i det at jeg føler at det er visse kjoler jeg ikke kan bruke i vinterhalvåret. Dette er selvsagt knyttet til den uskrevne regelen at man kun skal iføre seg svart, grått og andre mørke farger i løpet av denne årstiden. Hvem er det egentlig som har bestemt dette? Nå er jeg jo definitivt ikke en person som følger kleskoder sånn til vanlig, men akkurat denne henger på en måte over meg.

Så i helgen forsøkte jeg å bryte litt med denne regelen. Derfor fant jeg frem den mest vårlige kjolen jeg eier. Dette plagget er nok blant mine favoritter tror jeg. Kjolen er kjøpt på Kollektivet her i Kristiansand som er en av de få butikkene som faktisk har “ordentlig” vintage. Kollektivet er en unik butikk hvor flere små bedrifter har kommet sammen for å gi de besøkende en nokså unik shoppingopplevelse. Her kan du finne alt fra designede silkesjal, fotografier, smykker, bøker, såper, vintage og møbler. Jeg mener å huske at det er 13 forskjellige gründere, kunstnere og designere som har gått sammen om å drive butikk. Av alle disse er nok Grandma´s Wardrobe min favoritt. I denne delen av butikken kan du “bla” deg igjennom to fulle stativer med autentiske klær fra 1930-1959. På flere av prislappene står tiåret tydelig merket også. Selv for en vintage entusiast er det deilig å slippe jakten og research-en som skal til for å finne eldre plagg i vanlige bruktbutikker. Her for man alt på sølvfat!

Kjolen jeg har på her er fra 40-tallet om jeg husker riktig.

Her ser dere et annet kjole-relatert prosjekt som jeg akkurat er ferdig med. Jeg har nemlig forsøkt å sy meg en ny kjole. Stoffet var noe som egentlig skulle kastes på skolen, men jeg reddet det i siste liten. Jeg var i begynnelsen litt skeptisk til om det ville fungere. Stoffer var både ekkelt og skittent, men jeg tok sjansen. Når jeg kom hjem hev jeg det rett i vaskemaskinen og de fleste flekkene forsvant. De gjenstående forsøkte jeg å unngå når jeg klippet ut delene til kjolen. Jeg gleder meg til å ta denne på og vise dere det endelige resultatet.

Får å virkelig få den gode helgefølelsen pleier jeg alltid å lage noe spesielt til frokost. De mest populære alternativene er pannekaker, eggerøre eller egg og bacon. Disse slår aldri feil! Denne helgen ble det pannekaker med canadisk lønnesirup. Har dere en favoritt frokostrett?

Når jeg er i dårlig humør synes jeg ofte at det hjelper å bake. Her har jeg igjen bakt mine nå velkjente sjokoladekjeks som faller i smak hos de fleste. Dette var faktisk også den første oppskriften jeg delte her på bloggen. Synes dette er litt morsomt å tenke tilbake på. Her er oppskriften hvis noen fikk lyst til å lage: Double chocolate chip cookies with salt

En annen klar favoritt fra klesskapet er denne skjønnheten her. Også kalt hestekjolen! Dette er en ordentlig 50-tallskjole med en klassisk silhuett. Skjørtet er så fullt at det er flott å snurre rundt med. Dette er faktisk en viktig faktor når jeg ser etter kjoler (noen ganger lurer jeg på om jeg fremdeles er 10 år, haha). Dette blir også forhåpentligvis kjolen jeg skal ha på til bursdagen min. Som gave fra mine foreldre har jeg igjen fått en tur til Gøteborg. Dette ser jeg utrolig frem til! Akkurat som lyset i tunnelen i en ellers kjedelig hverdag. Allerede neste helg starter eventyret! Jeg håper å få tatt mange fine bilder (kanskje også litt film) så jeg kan dele opplevelsen her på bloggen. Vi ses da!

Short translation: Hi guys! Just popping in to share some thoughts I had during my weekend. When writing this it’s about -6 outside, but during the weekend I pretended it was spring by wearing my most colourful dress from a little shop called Kollektivet (collective). They are the only shop that sells authentique vintage around here. The dress I’m wearing is from the 40s if I remember correctly. From the photos you can view my other weekend activities: baking gluten free chocolate chip cookies, sewing a new dress and dancing around the living room with tulips. How was your weekend?

#kollektivet #gjenbruk #kjole #antrekk #retro #norge #stil #sol #vintage #secondhand #krøller #rødelepper #vinter #vår #blomster #tulipaner #vintagestyle #pinup #ootd #blogger #vintageblogger #brunette #40s #50s #1940sstyle #1950sstyle #makeup #pincurls #smile #style #truevintage

4 kommentarer

4 thoughts on “Helgefølelsen og et ønske om vår

  1. Helt enig i din kommentar om mørke klær når det er vinter. Vi trenger farger!
    Flott blogginnlegg. Stilige bilder.
    Mona

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *