En reise nordover

Categories Hverdag og fest

Når vi gikk ut av døren på flyet føltes det nesten som om vi befant oss i et annet land. Temperaturen, fargene og luften var svært forskjellig fra da vi gikk inn. Nærmest som en omvendt flytur til Syden hvis dere skjønner hva jeg mener. Tunge skyer hang lavt over de mørkeblå fjellene og vinden suste. Etter at vi hadde fått tak i koffertene våre og funnet leiebilen begynte vi på turens andre etappe. Jeg satt på passasjersiden i bilen og skulle rope ut hvis jeg så noen fine fotomotiver langs veien. Målet for turen var tettstedet Storslett. Fra Tromsø til Storslett er det omtrent 3 og ½ time i bil, inkludert 2 ferjer. Bildet ovenfor er tatt fra den siste ferjen ved Lyngseidet ferjekai.

Her er ett av stedene hvor vi stoppet bilen. Stranden dere ser nedenfor var dekket av flotte runde og flate steiner. Flere hadde brukt disse steinene til å bygge høye varder i landskapet.

Innimellom de flate steinene var disse små fargerike variantene. Noen av disse fikk bli med oss hjem.

Dette var det nærmeste jeg kom bading i løpet av oppholdet. Jeg må innrømme at tærne mine var litt følelsesløse når jeg kom opp igjen.

Vår første dag i Storslett brukte vi på å bli kjent med området. Vi kjørte blant annet litt rundt i sentrum, tittet på kirken og besøkte en bruktbutikk. Her fant jeg faktisk et par sko som kan minne om slike de hadde på 20- og 30- tallet. Kvelden ble avsluttet ved en bålplass ovenfor Reisaelva. Denne elven skulle vi for øvrig bli mer kjent med senere i oppholdet. Både dagens middag og kaffen ble laget på bålet. Vi spiste blant annet salat og potetsalat med pølser og hvalbiff til. Den sistnevnte var faktisk overraskende god.

Neste dag skulle vi opplevde det som nok var det morsomste i løpet av turen. Vi skulle på elvebåttur oppover Reisaelva. Disse båtene er svært lave og er spesielt laget for å kunne trafikkere en grunn elv. Vi satt fire og fire i hver båt. Stolene vi satt på var vanlige plaststoler med avkappede bein. Dette var visst for å kunne regulere fordelingen av vekten i båten. De som kjørte var svært kjent med både farkosten og området. På grunn av lite vann var det ekstra vanskelig å manøvrere i den til tider strie elva.

Målet for turen var den store Mollisfossen og bålplassen som lå like ved. I solskinnet vi fikk denne dagen var Mollisfossen litt av et syn. Vi var faktisk så heldige å få en regnbue i fossefallet som ble større jo nærmere vi kom.

For at dette innlegget ikke skal bli for langt har jeg valgt å dele det opp i to. Husk å følge med for å få med dere resten av den flotte turen.

Short translation: This is the first blog post where I tell you about our trip to the northern parts of Norway. In this first part we got to experience the midnight sun, tall mountains and a long trip by boat on the river Reisa.

#tromsø #storslett #nordnorge #reisaelva #mollisfossen #norge #natur #reise #opplevelse #hav #skog #elvebåt #elv #fjell #travel #experiences #norway #nature #sea #forest #river #vintage #retro #plane #boat #campfire