Nye vintage og Cathrineholm funn

Categories Hverdag og fest

For et par uker siden var mamma og jeg på markedet på Ekeberg (se innlegg om dette her!) Som lovet har jeg dandert og fotografert tingene som ble med meg hjem. En rød tråd for kjøpene denne gangen vil nok bli norsk design. Mønsteret på kjelene kan minne om bladene på en lotusblomst. Dette er også tittelen denne serien har fått. Produktene ble produsert på jernverket Cathrineholm som lå i nærheten av Halden i Østfold. Det har vært en del uenigheter om hvem som originalt hadde ideen om dette enkle og organiske mønsteret. Både Grete Prytz Kittelsen og Arne Clausen er designere med en tilknytning til denne serien. Uansett er lotus-produktene blitt et norsk design ikon. Koke- og steke redskapene var svært populære da de først ble laget på 60-tallet. I dag har de fått en ny bølge av popularitet. Selv om 60-tallet egentlig er litt etter mine foretrukne perioder er det noe så fint med dette fargerike og enkle designet.

Først ut er to kjeler som jeg kjøpte. Den ene har en «vanlig» størrelse, mens den andre er litt større. Det på bildet under er en fondue gryte med brenner. Denne er i samme farge som den store kjelen. Faktisk har jeg også en kaffekanne i denne lysegrønne tonen. Ved siden av fonduen hadde selgeren selvsagt plassert en pakke med spidd med den originale esken. Ved første øyekast så ikke disse så interessante ut, men da jeg fikk se hva som var limt på toppen av pinnene endret jeg raskt mening. På enden av hver av dem er det nemlig festet en diamant (ikke ekte selvsagt). På denne måten vil man alltid kunne huske hvilket spidd som er sitt. Sånne detaljer liker jeg.

Den siste tingen er litt vanskelig å vise dere. Det er nemlig kamerastativet jeg brukte for å ta disse bildene med. Jeg har lenge vært på utkikk etter et nytt stativ, men jeg hadde ikke forventet å finne det på Ekebergmarkedet. Likevel sto det jammen et fint stativ der og ventet på meg. Dette er nok ikke det dyreste og flotteste stativet man kan få tak i, men i forhold til det jeg tidligere har brukt er dette 10 000 ganger bedre. Gleder meg til å teste det mer!

Hvilken ting er deres favoritt?

Short translation: These are the items I bought at the marked a couple of weeks ago. As promised I took some proper photos of them. Which one is your favourite?

#ekeberg #ekebergmarkedet #ting #nyeinnkjøp #inspirasjon #mat #interiør #kjøkken #vakkert #cathrineholm #greteprytzkittelsen #greteprytzcatrineholm #arneclausen #lotus #lotusserien #retro #gjenbruk #interior #interiorinspiration #treasures #emalje #norskdesign #norwegiandesign #design #fondue #kjele #cookware #pot #sausepan #kitchen

8 kommentarer

8 thoughts on “Nye vintage og Cathrineholm funn

  1. Har faktisk slike “fonduepinner” selv, og fonduegryte, men ikke med lotusmønster.
    Artige bilder.
    Mona

  2. Kamilla Haaland: Takk! Ja, jeg var heldig her synes jeg. Disse tingene skal faktisk inngå i min masteroppgave i kunst også. Håper du for en fin helg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *