«Flapper» in black and white

Categories Min vintage garderobe


Slanguttrykket «flapper» blir som oftest brukt for å beskrive en gruppe unge kvinner på 1920-tallet. Dette var tiåret for den «nye kvinnen» Hun drakk, røykte, dro stadig på fester og tøyde grensene hvor hun kunne. Dette var en «flapper.» Forfattere slik som F. Scott Fitzgerald var med på å forme det bildet vi har av slike jenter i dag. Hun skulle være attraktiv, morsom og kanskje en smule ukontroversielle.

«Flapper» pikene hadde altså en tydelig holdning, men også en egen stil. Det ble sagt at de «parkerte» sine korsetter til fordel for å kunne danse mer fritt. Dette var også da jazzmusikken slo igjennom og naturlig fulgte det nye og energiske bevegelser i kjølvannet. Den tidligere så populære timeglassformen ble bytte ut med et mer unggutt-lignende ideal. Midjen i snittet på kjolene ble trukket ned på hoftene og skjørtelengdene gikk opp. Håret skulle være kortklippet og mange unge jenter begynte å bruke sminke. Rouge, pudder, leppestift og eye-liner ble svært populært. Her er min versjon av denne stilen. Hva synes dere?


Short translation: Just me bringing out my inner flapper!!

#1920tallet #stil #vintage #sminke #paljetter #perler #krøller #glamour #love #me #style #beauty #hair #makeup #black #blackandwhite #look #vintagestyle #1920 #1920sstyle #flapper #photography #portrait #sequins #beads

12 kommentarer

12 thoughts on “«Flapper» in black and white

  1. En nydelig frisyre! og så pene bilder. Likte versjonen din veldig godt, og Flapper hørtes ut som spennende/interessante damer, hehe. Lærer alltid noe nytt på bloggen din, noe jeg syntes er veldig kjekt (:

  2. Henriette Celin: Tusen takk! Ja, de var virkelig damer med bein i nesa 😛 Synes selv det er veldig spennende å lære om “gamle dager”. Har også mange bekjente som skulle ønske de kunne mer om de forskjellige epoker, så jeg deler det jeg kan 🙂

  3. Wow, for noen bilder. Og så spennende det du skriver om. Aldri hørt om dette før, og man har vel bare godt av litt nytt input her og der av informasjon 🙂 haha

  4. REBECCA HOLDER: Tusen takk! Er nok riktig det du sier. Skader ikke å lære noe nytt! Er veldig glad i historie, så deler gjerne litt av det jeg vet. Kanskje du har sett “The great Gatsby” filmen? Den er rettet mot noe av det jeg har skrevet om her. Anbefaler den hvis du ikke har sett den 🙂

  5. SV: har faktisk ikke sett den. Det er liksom litt utenfor hva jeg egentlig interesserer meg for, men så vet man jo faktisk aldri før man faktisk tester det ut heller. Skal ha det i bakhodet neste gang jeg ikke finner noe spennende å se på 🙂 Takk for tips !!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *