Ny vintage kjole!!!

Categories Min vintage garderobe


Før jeg vendte nesen ned mot Sørlandet igjen hadde jeg litt ekstra tid før bussen gikk fra Oslo. Jeg fikk muligheten til å titte litt i forskjellige butikker og fokuserte på dem vi ikke har i Kristiansand. Jeg besøkte blant annet UFF UnderGround som ligger i Storgata. Dette er den butikken jeg synes er best når det gjelder utvalget av vintage plagg i Oslo. Egentlig hadde jeg ingen planer om å kjøpe noe, men selvsagt endte jeg opp med tre ting som ble med i kofferten hjem.


Den blå kjolen som jeg er iført på disse bildene passet helt perfekt. Det er alltid greit, fordi da slipper jeg å finne frem symaskinen. Grunnet til at jeg kjøpte denne var at den minnet meg om en liknende kjole jeg hadde sett i filmen Miss Pettigrew Lives for a Day, fra 2008. Filmens handling er satt like før andre verdenskrig i London. Vi følger Miss Pettigrew som nettopp har mistet sin jobb som guvernante. I løpet av filmet stjeler hun et visittkort fra byrået der hun søker nytt arbeid. Hun møter opp på adressen skrevet på kortet og blir fort en del av sanger Delysia Lafosse kompliserte liv. Hele handlingen utspiller seg over 24 timer hvor hvert minutt er fylt med trekantdrama, utroskap, kjærlighet, festing og følelser. Antrekkene i filmen er det selvsagt ikke noe å si på.


Den blå kjolen jeg har på meg likner litt på den skuespiller Amy Adams (Delysia Lafosse) har på i en liten scene midt i filmen (se bilde). Tilbehøret går både i lyse blå og brunt, men jeg var nødt til å bruke det jeg hadde tilgjengelig. For å få en helhet valgte jeg kun å bruke tilbehør i sort. Hatten jeg har på kjøpte jeg på eBay fra en selger i USA. I følge denne selgeren skal hatten være fra 30-tallet. Vesken er fra 40-tallet og er laget i corde. Begge disse har jeg skrevet egne blogg poster om tidligere: Hatt, veske. Bildene er tatt ved universitet i Agder da jeg tenkte at de røde mursteinene ville skape en fin kontrast til den blå kjolen.


Source


Noen som har sett filmen?

Short translation: When I was in Oslo I took the time to go on a little vintage shopping. I went to one of my favourite shops and found these wonderful dresses. Especially the blue one has become a personal favourite, as it reminds me of one of the dresses from the movie: Miss Pettigrew Lives for a Day. It’s one of my all-time favourite movies, so I tried to copy the look. What do you think?

#vintage #secondhand #stil #murstein #retro #krøller #style #blue #pincurls #fashion #vintagestyle #look #makeup #pincurls #hair #1940sstyle #misspettigrewlivesforaday #pinup #ootd

8 kommentarer

8 thoughts on “Ny vintage kjole!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *