Jentetur til Stockholm, vintage og glutenfri mat del 1

Categories Min vintage garderobe

God sensommer til dere alle! Nå har jeg vært fraværende fra bloggen en stund, men jeg har til gjengjeld opplevd mye spennende som jeg tenker å dele med dere. Først ut er vår lille tur til Stockholm som jeg hadde gledet meg til i en lang stund. Det var selvsagt vintage-shopping som sto på menyen og jeg var så heldig å finne en del fine ting der. For omkring to år siden var jeg på en liknende tur til Sveriges hovedstad da jeg hadde funnet ut at deres vintage-samfunn hvis man kan kalle det det var mye større enn her i Oslo. Bruker man vintage og Stockholm som søkeord i en søkemotor kommer det faktisk opp over hundre treff. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke tok meg tid til å titte igjennom alle disse, men valgte meg ut butikker som jeg tidligere hadde hørt om, samt noen nye. Med to halvfulle kofferter startet mamma og jeg turen fra Gardermoen til Arlanda flyplass omtrent 40 km nord for Stockholm. Vi brukte flybussen til å komme inn til sentrum og t-banen videre til vårt hotell på Södermalm. Bildet ovenfor var et av de første jeg tok på turen. Det viser en gate nedenfor vårt hotell med godt bevarte bygninger i mur. Dette skal ha vært gamle arbeiderboliger fra tiden da forskjellige typer industrielle fabrikker preget livet på Söder. Vi dro fra Oslo på et ganske behagelig tidspunkt. Flyreise til Arlanda tar faktisk bare en time etterfulgt av en busstur på rundt tre kvarter for å komme inn til Stockholm by. Vi besøkte derfor bare en vintage-butikk på den første dagen før vi ble sultne og studerte listen over glutenfrie spisesteder jeg hadde laget meg før turen.

Restauranten jeg var mest nysgjerrig på lå på andre siden av Söder (som forresten er en forkortelse for Södermalm) nærmere bestemt i Södermannagatan 27. Her ligger nemlig Lily’s Burger som tilbyr en typisk amerikansk retro diner opplevelse med blinkende neonskilt og skinnsofaer i pastellfarger.

På min tidligere nevnte liste hadde jeg notert meg at de hadde glutenfritt burgerbrød på menyen og virket som de hadde peiling på hva cøliaki og glutenintoleranse innebærer. Da vi kom dit var det sjokkfullt, men vi fikk beskjed om å stelle oss i kø og om litt fikk vi da et bord for to. Det ble full pakke på oss med burger, pommes frittes, coleslaw og milkshake. Kan definitivt anbefale stedet for dere som ønsker et måltid med eller uten gluten.

På dag nummer to var det duket for bursdagsfeiring. Det var nemlig Sveriges kronprinsesse Victoria sin fødselsdag og tradisjonen tro innebærer dette ulike typer festligheter.  Hele byen var pyntet med det svenske flagget og solen skinte. Vi fant ut at Victoria og familien skulle kjøre i kortesje fra slottet og gjennom byen så som trofaste norske naboer stilte vi oss opp i god tid. Med litt forsinkelser kom da vognen med de kongelige omsider susende forbi. Jeg hadde tatt av meg de høyhælte skoene og med fare for mitt eget liv (en liten overdrivelse) klatret jeg opp på muren vi tidligere hadde sittet på for å kunne filme over den fremmøtte folkemengden.

Det var ikke mange sekundene jeg fikk filmet før hele kortesjen forsvant. Fem minutter etter var også alle tilskuerne forsvunnet. Så da fortsatte også vi vandringen til neste vintage butikk. Fra slottet gikk vi først opp til Drottninggatan 77 hvor butikken Beyond retro ligger. Hos denne kjeden var jeg heldig å finne en del fine ting på min siste tur. De har også en butikk i Brännkyrkagatan 82 som ligger rett nedenfor vårt hotell. Beyond retro kan vel kanskje sammenliknes litt med UFF og Fretex som vi har her hjemme. De meste de har er klær av nyere dato en det jeg egentlig er på jakt etter, men hvis man leter mellom alle buksedressene og polyesterskjortene kan man gjøre gode funn. Jeg har hørt en del folk klage på prisene, men de er ikke høyere enn hva jeg er vant med her hjemme.

Det var også denne dagen jeg gjorde det fineste funnet på turen. Dette var på butikken Old Touch i Upplandsgatan 43.  Forretningen ligger midt i en ellers ganske kjedelig gate, men går man inn kan man finne gamle skatter i form av alt du kan tenke deg. De som driver butikken vet virkelig hva de holder på med og utvalget er svært godt. Man kan også finne ting som jeg aldri har sett før som stivede skjortebryst og holdere til strømper for menn. Rett og slett en gullgruve! Jeg kjøpte meg tre ting på denne butikken. Alle sommerens funn tenker jeg å dele i et senere innlegg hvor jeg kan fortelle om de ulike tingene i mer detalj.

Bilde fra frokosten ute i hagen bak hotellet.

Det fineste funnet som jeg snakket om tidligere ser dere på bildene her. Kjolen fra Old touch var allerede vasket så jeg kunne ta den på med det samme. Gjett om jeg ble glad for det! Etter å ha gått lange strekninger fra vintage-butikk til vintage-butikk trengte vi litt mat. Det var stemning for pasta så vi dro til Da Peppe Ristorante i Gamla stan. Her hadde de nemlig glutenfri pasta.

For at innlegget om turen ikke skulle bli for langt har jeg delt det i to. Følg med videre for neste del!

Short translation: In this blog post I’ll be sharing photos from our trip to Stockholm (the capitol of Sweden.) The main goal for this short holiday was to visit various vintage shops and hopefully bring home some treasures. By doing some resource before the trip we also managed to find a lot of places that served gluten free food. As a person with celiac Disease this is sure to heighten the mood. I’m planning to take proper photos of all the new items I have purchased over the summer and dedicate a whole post to these things. By doing this I get the chance to tell you guys more about the different items. If you have some questions about the vintage stores or the restaurants we visited just leave me a comment and I’ll get back to you.

#jentetur #stockholm #vintage #retro #gjenbruk #shopping #vintagebutikker #vintageshopping #glutenfritt #glutenfrittstockholm #oldtouch #lilysburger #retroburger #retrodiner #galette #beyondretro #södermalm #söder #hellstensmalmgård #kronprinsessevictoria #funn #skatter #glutenfree #glutenfreestockholm #1940sfashion #1950sfashion #vintagestyle #pincurls

6 kommentarer

6 thoughts on “Jentetur til Stockholm, vintage og glutenfri mat del 1

  1. Flotte bilder. Ser ut som du har hatt en fin tur til Stockholm.
    Gleder meg til å se fortsettelsen.
    Mona

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *