Jentetur til Stockholm, vintage og glutenfri mat del 2

Categories Min vintage garderobe
 

Dette er del to av innleggene om reisen til Stockholm. Klikk her for del 1!

Vår tredje dag i Stockholm var ikke så annerledes fra den forrige. Vi oppsøkte og krysset av listen over vintage-butikker med blandende følelser. Forskjellen på vintage og secondhand er det nok mange som har en tendens til å blande. Dette med vintage er jo i utgangspunktet ikke et begrep som er rettet mot klær, men ble tidligere brukt om vin og slike saker. Så på et vis kan jeg forstå forvekslingen. Disse tankene kan jeg jo skrive et helt eget innlegg om, men når jeg er på vintage-tokt er jeg på utkikk etter klær av en viss standard og alder. Hvis jeg hadde ønsket meg lange blomstrede 70-talls kjoler kunne jeg fint å ha funnet slike her hjemme. Som dere sikkert forstår var jeg nokså frustrert etter å ha trålet noe som føltes som halve byen på jakt etter ting fra mitt tiår. Midt oppi frustrasjonen ble vi sultne igjen og fant ut at vi var i nærheten av en kafe jeg hadde notert meg. På Á la Crêpe i Katarina Bangata 42 serverer de Crêpe som navnet tilsier. For dere som ikke vet hva dette er så består retten av en svært tynn pannekake gjerne fylt med syltetøy, frukt eller bær. Ofte servert med et par kuler is til også. Kafeen serverer også såkalte galette-er som er middagsvarianten av Crêpe. Som fyll til denne kan man ha alt fra sjømat til pålegg. Galette-er ble ofte laget med bokhvete fremfor andre sorter som hvetemel. Retten ble til på steder hvor jordsmonnet ikke var egnet for vanlige korndyrking. Til tross for navnet bokhvete inneholder denne typen mel ingen hvete. Det er faktisk mel laget av en type nøtt. Så på Á la Crêpe brukte de den tradisjonelle bokhveten til sine galette-er noe som jo gjør alle glutenfrie. Helt fantastisk! Dere uten noen allergi til mat kan neppe forestille dere hvilken glede det er å kunne velge fritt fra en hel meny når man er ute på restaurant. Mamma og jeg bestemte oss for å bestille en pannekake hver for så å dele slik at vi kunne smake på hverandres. Det ble galette med eple, chèvrecrème, prosciutto og honning på mamma.  Jeg valgte en med kyllingfilet, roquefortcrème, champignoner, spinat og bacon. Nydelig!

På kvelden ble det kos på hotellrommet med ansiktsmasker og det hele.

Den siste dagen vi hadde brukte vi til litt sightseeing rundt på Söder. De siste bildene er tatt i den anledning. Etter gårsdagen da jeg ikke gjorde noen store funn var jeg litt bekymret for at jeg ikke skulle finne noen flere vintage plagg. Dette var i tillegg en søndag så de fleste butikkene inkludert de som solgte vintage var naturlig nok stengt.  Vi besøkte Beyond retro igjen hvor vi faktisk fant en del ting vi hadde oversett ved de tidligere besøkene. Så jeg ble fornøyd med innkjøpene denne dagen også. Gleder meg til å vise dere alt det fine jeg har kommet over i løpet av ferien. Håper dere har/hadde en fantastisk ferie!

Nydelige skyer på hjemveien!

Short translation: In this blog post I’ll be sharing photos from our trip to Stockholm (the capitol of Sweden.) The main goal for this short holiday was to visit various vintage shops and hopefully bring home some treasures. By doing some resource before the trip we also managed to find a lot of places that served gluten free food. As a person with celiac Disease this is sure to heighten the mood. I’m planning to take proper photos of all the new items I have purchased over the summer and dedicate a whole post to these things. By doing this I get the chance to tell you guys more about the different items. If you have some questions about the vintage stores or the restaurants we visited just leave me a comment and I’ll get back to you.

#jentetur #stockholm #vintage #retro #gjenbruk #shopping #vintagebutikker #vintageshopping #glutenfritt #glutenfrittstockholm #oldtouch #lilysburger #retroburger #retrodiner #galette #beyondretro #södermalm #söder #hellstensmalmgård #kronprinsessevictoria #funn #skatter #glutenfree #glutenfreestockholm #1940sfashion #1950sfashion #vintagestyle #pincurls

2 kommentarer

2 thoughts on “Jentetur til Stockholm, vintage og glutenfri mat del 2

  1. Utrolig fin video og nydelige bilder. Så ut som dere hadde en koselig tur. Så gøy at dere fikk se kronprinsessen på hennes egen bursdag <3

  2. Milla: Tusen takk! Ja, vi hadde en veldig fin tur. Jeg fant mange fine vintage funn, vi var heldige med maten og været. Håper du får en fin kveld videre 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *