Vårtegn, frø og grønne fingre

Categories DIY


Siden jeg tok bildene til dette innlegget har jeg allerede fått noen små spirer. Selv om de ennå er små og spinkle er det utrolig hvor mye glede de gir. Jeg vil absolutt anbefale å plante noe selv eller omgi seg med grønne vekster. Jeg vet ikke om det er vitenskapelig bevist, men jeg kan forsikre dere at det har en innvirkning på humøret. Det er ennå kaldt og mørkt ute, men det går mot lysere tider. Med å begynne plantingen har jeg tyvstartet med sommeren, i det minste innendørs. Jeg er definitivt ingen gartner, men jeg håper at jeg klarer å holde liv i disse små. Det jeg har forsøkt å plante denne gangen er ruccula, ringblomst, persille og gressløk. Jeg har også tørket noen tomatfrø som snart går i jorden. Kanskje det kommer noen bilder av disse senere. Siden jeg selv har vært igjennom denne lille prosessen tenkte jeg at jeg kunne dele opplevelsen og fremgangsmåten med dere.


Det første som må til er å kjøpe inn litt forskjellige saker. Jeg anbefaler å dra rett til et hagesenter som forhåpentlig har alt man trenger. Jeg var innom mange forskjellige små blomsterbutikker før jeg hadde skaffet alt. Det første man bør ha er jord: Flere steder anbefales det å bruke en spesiell så- eller kaktusjord, men jeg forsøker meg med vanlig. Neste er frø: Her kan man velge fritt hva man ønsker å plante, men det er også avhengig av plassen man har til disposisjon. Man kan kjøpe frø eller spare penger ved å tørke frø selv, slik jeg har gjort med tomatene. Her plukker man ut frøene og legger de på en tørr overflate slik at de tørker helt inn. Så kan de plantes i jorda. Noe annet man bør skaffe er noe å plante i. Jeg valgte denne gangen å kjøpe en plastbeholder som er designet for dette formålet og fungerer som et lite drivhus. Selvsagt kan man finne andre ting å bruke for eksempel en delt og vasket melkekartong.


For å så tilsetter man først jord i beholderen man vil plante i. Hvis man har kjøpt frø er det viktig å lese bak på pakken hvor man får informasjon om hvordan de skal sås, når de forventes å spire osv. Dette varierer fra plante til plante. Følg anvisningen for din plante. Det neste som er viktig å passe på er fuktigheten. Man bør unngå en for fuktig jord da man kan risikere at frøene råtner. Spirene bør heller ikke tørke ut og krever høy lufttemperatur. For å prøve å få til denne balansen kan man bruke plastfolie eller en vanlig brødpose til å dekke over beholderen med, slik at man får et lite drivhus. Man kan også kjøpe ferdige plantebrett slik som jeg har gjort.


Dette er så langt jeg har kommet til nå. Når ting begynner å vokse mer kommer jeg nok til å dele det med dere. Håper denne posten ga dere litt etterlengtet vårfølelse! Nå skal jeg snart ut å møte noen venninner til kaffe etterfulgt av museumsbesøk. Hvilke planer har dere for dagen?

Short translation: As spring is finally upon us, I’ve decided to try my hands at a little bit of gardening. It always makes me happy to see something grow, and I’ve been wanting to try this for a long time. Hopefully the plants will grow up healthy and strong!

#plante #planteselv #så #frø #vekst #grønnefingre #gro #urter #jord #ruccula #ringblomst #persille #gressløk #vår #natur #glede #sommerforberedelse #spring #plants #seeds #planting #gardening #herbs #growsomethinggreen #soil #outdoors #grow

9 kommentarer

9 thoughts on “Vårtegn, frø og grønne fingre

  1. Ga meg veldig vårfølelse faktisk! er så kjekt å plante og se prosessen fra dag til dag, og dette var jo en fin måte å gjøre det på. Kjekt med ulike blomster/planter ^^

  2. Endelig vår! Det blir spennende å se plantene når de blir større. Et tips er at ringblomster er spiselige. Godt i salater og kronbladene kan tørkes, og passer bra i fiskeretter.
    Mona

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *