Surprise party, kattekake og favorittkjole

Categories Hverdag og fest


Forrige helg var det duket for overraskelsesbursdag for en venninne. Det er et velkjent faktum at noe av det hun liker aller best er katter, derfor kunne jeg virkelig ikke motstå fristelsen. Som bakeren i vennegjengen fikk jeg muligheten til å lage en unik og morsom kake som jeg visste ville falle i smak hos kveldens viktigste person. Etter mye om og men valgte jeg å lage dekoren i fondant. Dette er en søt spiselig masse som kan minne litt om marsipan med unntak av konsistensen. Fondant er dessuten mye enklere å arbeide med og resultatet blir ofte jevnere.


Når det gjelder kattenes design hentet jeg inspirasjon fra japanske karikaturer og tegninger av katter. Disse har ofte et ganske enkelt formspråk, men er likevel super søte. Jeg hadde kjøpt inn to nyanser av fondant hvor den ene var hvit og den andre hadde en farge lik sand. Med disse to fikk jeg muligheten til å lage mange forskjellige design og kombinasjoner av både mønster og farger. Jeg ønsket at ingen av kattene skulle være helt like. Til de mørke detaljene brukte jeg en sort gele som egentlig er til å fargesette andre ting innen baking. For å få en fin linje brukte jeg en ekstra tynn pensel og malte rett og slett detaljene på. Ved å tilsette litt vann fikk jeg en mer grå og svakere farge som jeg også benyttet meg av. For å forhindre at kattene sank ned i glasuren laget jeg et slags teppe av hvit fondant som de kunne sitte på.


Kaken jeg valgte å lage var en glutenfri sjokoladekake med glasur.  Jeg har opplevd gjennom årene at en slik type kake sjelden slår feil. For at det skulle bli nok til alle gjestene laget jeg samtidig noen muffins med samme oppskrift. Disse dekorerte jeg med kattepoter igjen laget av fondant. For en ekstra detalj brukte jeg det som var igjen av glasuren til å lage små kattespor på fatet i retning mot kaken. Jeg brukte noe så enkelt som et grillspidd av tre for å få til denne effekten.


Titt tei! Det kom også katter ut av kaken!


Muffinsene med poter på.


Kveldens antrekk ble en kjole som jeg har fått av min mormor. Den er definitivt en av mine store favoritter i klesskapet. Kjolen ble kjøpt en gang på 50-tallet og er fremdeles like fin. Den gangen var den mye ute og danset på lørdagskvelden, men forrige helg var den altså med meg i bursdag. Vesken kjøpte jeg i fjor sommer på Beyond retro i Stockholm. Verdens fineste second-hand butikkjede!

Hva er deres planer for helgen?

 
 

Short translation: Last weekend we surprised a friend with a big surprise party! Because she is such a cat lover, I thought I should make her a cat themed cake! I took inspiration from Japanese manga cats, because they are simple and cute. The cake became a big success with a great cute factor! What do you think?

#bursdag #surprise #bursdagskake #hjemmelaget #kake #glutenfri #kattekake #vintage #1950 #sjokolade #smil #venner #søt #lørdag #maew #kawaii #beyondretro #fashion #friends #smile #style #makeup #awesome #look #throwback #loveit #shoes #goodtimes #fondant #cats #catcake #cake #glutenfree #chocolate #funcake

6 kommentarer

6 thoughts on “Surprise party, kattekake og favorittkjole

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *