Middagstips: Løvehodekjøttboller

Categories Dessert og mat


Jeg skal innrømme at jeg har en forkjærlighet for asiatisk mat. Det er noe med marinadene, krydderet og de friske grønnsakene som alltid gir meg vann i munnen. Men denne gangen har virkelig det asiatiske kjøkkenet overgått seg selv. Oppskriften som jeg skal dele med dere fløy rett opp på min toppliste over favoritter til middag. Oppskriften fant jeg i en kokebok, men som vanlig gjør jeg min egen vri. Denne må dere bare prøve!


Det man trenger:
Til 4 personer

6 tørkede sopper (f. eks Shiitake sopp) man kan også bruke champinjong
Valgfrie nudler (jeg brukte risnudler som ofte er fri for gluten)
500- 600 gr karbonadekjøttdeig
1 eggehvite
5 fedd hvitløk
En bit fersk ingefær
1 ½ ss glutenfritt mel
2 ss vann
5 vårløk stilker

Valgfri olje
1 buljong terning løst opp i en liter vann
1 dl soyasaus
1 ss honning/sukker
1 bok choy eller kinakål
Salt


Slik gjør du:
Bruker man tørkede sopper må man legge de i bløt gjerne over natten. Neste dag kan man presse ut overflødig væske og skille hattene fra stilkene. Stilkene kastes og hattene hakkes opp. For å lage kjøttbollene kombinerer man kjøtt, eggehvite, hvitløk, ingefær, mel, vann, litt vårløk og en klype salt. Kjør dette i en kjøkkenmaskin for å få en jevn blanding. Del miksen inn i kjøttboller. Man kan selv velge størrelsen, men jeg endte opp med å lage 10 kjøttboller.


Ha litt olje i en wok og sett platen på sterk varme. Pass på at oljen dekker både bunnen og sidene av woken. Stek kjøttbollene slik at de blir gylne. De trenger ikke gjennomstekes på dette tidspunktet.  Plasser de ferdige bollene på en tallerken med kjøkkenpapir.


Tørk ut den overflødige oljen fra woken. Kok opp vann og tilsett buljong. Ha i kjøttbollene, honning, soyasaus og sopp (tørket). La blandingen koke over svak varme i 20 minutter eller til kjøttbollene er gjennomkokte. Tilsett så bok choy, nudler og fersk sopp til slutt. Kok suppen til nudlene er ferdige. Kutt gjerne opp litt vårløk som pynt på toppen.


Håper det smaker! Hva er deres yndlingsrett?

Short translation: Another Asian recipe. Asian food got a special place in my heart (and belly), so this one is another tasty meal for those of you who are hungry for something new. Lion Head Meatballs!

#kinesisk #kina #middag #asia #middagsforslag #kjøttboller #løvehodekjøttboller #glutenfri #middagstips #suppe #nudler #sopp #nam #lionheadmeatballs #soup #noodles #bokchoy #asianfood #healthy #cooking

5 kommentarer

5 thoughts on “Middagstips: Løvehodekjøttboller

  1. Ser utrolig godt ut. Denne oppskriften tror jeg vi prøver.
    Men, hva er bok choy, og hva smaker det?
    Mona

  2. Mona Fjeld: Det må dere gjøre! Håper det faller i smak. Bok choy er en slags kål tror jeg. Smaker ikke så mye egentlig, men kan minne litt om kinakål 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *