Nytt kunstprosjekt!

Categories Kunst og foto

Endelig er jeg tilbake på skolen igjen og det er tid for nye kunstprosjekter som jeg tenkte å dele med dere. Det første prosjektet i det nye året omhandler en form for selvportrett som forteller en historie om deg eller noe du er interessert i. Som med alle slike oppgaver kan det være ganske utfordrende. Vi fikk beskjed tidlig i prosessen at vi selv kunne bestemme graden av personlighet og åpenhet som vi ønsket å legge inn i arbeidet. Materialet som vi skulle forholde oss til i denne oppgaven var tre med fokus på gjenbruk og gjerne ubehandlede typer tre. I tillegg til dette skulle vi søke inspirasjon fra kunstnere og tradisjoner innen kunsthåndverk. For øyeblikket er vi omtrent halvveis i perioden så jeg tenkte å gi dere en liten oppsummering på hvor langt jeg har kommet og forklare kort hva jeg arbeider med.

Som den personlig delen av mitt prosjekt har jeg valgt å fokusere på min interesse for det å ta vare på ting og nettopp gjenbruk. Hvis dere har lest noen av mine tidligere innlegg vil dere se at dette er noe jeg brenner for. På bildet under har jeg skisset opp min ide. Verket består av et uthult stubbe-liknende trestykke og bøker i miniatyr. Jeg ønsket at bøkene skulle stå som et symbol på hvordan folk kvitter seg med ting uten å se bakom omslaget (se verdien gjenstanden kan ha.) Jeg har planer om å kanskje lage stubben om til et slags skrin eller et skap med hengsler. Denne formen går ofte igjen i både tidligere og mer moderne kunsthåndverk. På skissen under har jeg tegnet inn hyller til bøkene, men jeg er nå litt usikker på om det er løsningen jeg ønsker å gå for.


For at dere skulle få en følelse på størrelsen av disse små bøkene plasserte jeg noen bøker i vanlig størrelse ved siden av. De små bøkene er også laget i tre og senere malt med akrylmaling.


Dette er bøkene jeg har laget foreløpig. Flere er basert på bøker fra min egen bokhylle så kanskje noen kjenner igjen enkelte av disse. Når jeg har kommet litt lengre i prosessen, eventuelt er ferdig kommer jeg nok til å dele resultatet med dere. Hva synes dere om arbeidet så langt?

Ha en fin onsdag!

Short translation: Back to university and art classes! We have already gotten a new project to work on, and this time it’s going to be a self-portrait. Something that tells the world about you. The material we are going to work with is wood, and I’ve decided to make something that reflects my passion for taking care of old things. To make what was once broken and dirty look new again. To show that just because something may seem ugly and useless at first, it can have hidden treasures and stories hidden away inside.

#kunst #prosjekt #bøker #gjenbruk #tre #sløyd #skulptur #photoshop #skisser #uia #books #wood #art #myart #project #small #mini #sculpture #carving #selfportrait #hiddenstories #storybooks #fairytales #cute #handmade

7 kommentarer

7 thoughts on “Nytt kunstprosjekt!

  1. For en spennende og morsom oppgave!
    og ble skikkelig imponert jeg, over hva du har valgt og gjøre og hvordan. De små bøkene var supersøte og passende inni det treverket. Godt laget var de også :3
    Ellers er selve konseptet ditt/meningen bak veldig fin også ^^

  2. Henriette Celin: He he tusen takk! Så utrolig koselig det du skriver 🙂 Ble fornøyd med resultatet, men det var deilig å bli ferdig og få levert 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *