DIY rustisk spisebord

Categories DIY

Spisebordet som jeg nå sitter ved har blitt det stedet jeg tilbringer det meste av min tid når jeg arbeider. Enten det er kunstprosjekter, blogg-skriving, bilderedigering eller pensumlesning utgjør langbordet en god arbeidsplass. Da vi flyttet inn i vår nye leilighet fikk vi endelig plass til en ordentlig spisestue som er noe jeg hadde ønsket meg i lengre tid. Ikke noe er så koselig som å samle venner rundt et slikt bord. Etter ønske fra en venninne har jeg satt sammen en bildeserie med skisser og moodboard som til sammen forklarer fremgangsmåten.

Det første steget jeg tok i denne prosessen var å ta meg en tur langs kysten. Målet var å ta noen bilder i tillegg til å se etter stykker av rekved som jeg kunne ta med meg. Jeg hadde kommet frem til at jeg ønsket et rustisk og noe industrielt preg på bordet jeg ønsket å lage. Resultatet av turen ser dere nedenfor.

Neste steg var å lage en liten slagplan der jeg tegnet og målte opp hvilke materialer jeg måtte skaffe og hvordan jeg skulle gå frem. Da jeg var ferdig med å planlegge hvordan jeg skulle bygge bordet dro vi ut for å skaffe materialene og redskapene vi trengte. Planker skaffet jeg på en byggvarekjede og beinbukkene er fra IKEA. Da alle materialene var i hus sagde vi plankene til den ønskelige lengden og grovpusset de (tegning 1). Så satte jeg alt sammen slik dere ser på tegning nummer 2. Til slutt var det bare å plassere platen oppå bukkene. 

Når det kommer til etterbehandlingen av bordet begynte jeg med å lage riper og hakk i overflaten. Dette høres kanskje litt merkelig ut, men jeg ønsket å gi treet et slitt og eldet utseende. Til dette brukte jeg ulike verktøy. Etter jeg hadde gått over platen med fint sandpapir påførte jeg en beis ved navn hvitkalket. Dette utgjorde basen. Deretter malte jeg overflaten med en platina grå beis i to strøk. Da dette hadde tørket påførte jeg en fargeløs matt hardvoks for å beskytte fargen og selve overflaten av bordet.


Her er noen bilder hvor bordet er tatt i bruk.


Siden bordets design gjør det enkelt å ta det fra hverandre har vi også brukt det utendørs hvis vi har hatt mange gjester. Stolene har jeg kjøpt på en bruktbutikk i nærheten. Hva synes dere?

 

Translation: The long table in my living room is probably the most used table in the house. It’s a combined work and dinner table, where I write my blog posts, paint, draw and eat. Since I wanted it to have a very specific, rustic look, I decided to make it myself! Here I show you how I planned the table, got inspiration from the driftwood found by the seaside, and how it finally ended up!

#spisebord #gjørdetselv #rekved #rustikk #gjenbruk #beis #bord #planker #diy #dinnertable #worktable #wood #table #stain #interior #home #design #secondhand #diningarea

7 kommentarer

7 thoughts on “DIY rustisk spisebord

  1. Kjempekult og veldig tøft:), denne stilen er så knall:). Du er flink og kreativ. Ønsker deg en koselig og fin lørdag:):)

  2. Ida: Selve bordplaten er kun plassert oppå beinbukkene, men på grunn av vekten holdes alt på plass. Dette var noe vi gjorde for å ha muligheten til å bære bordet ut når vi skal ha sommerfester med flere gjester på terrassen 🙂

  3. Du er super kreativ, fyldt med ideer og kan meget vel have dine egne sider i et magasin for indretning. Du producerer møbler i gammel look og krydrer det med romantik i form af smukke kander, lys og små hæklede bordskåner. Du har så mange gode ideer. Inspirerende læsning og så er jeg vil med dine billeder, der step for step viser hvordan man skal gøre.. KH Hanne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *