Language of the flowers

Categories Kunst og foto

En hver som er opptatt av blomster og vekster ser på disse som noe helt spesielt. Det har lenge vært kjent at blomster har et eget språk som variere fra tidsperiode og kultur. Blomster kan brukes som et middel for kommunikasjon og kan være mer effektfulle enn et håndskrevet brev. I følge det viktorianske blomsterspråket også kjent som floriografi, sto hver vekst som en representant for en idé eller en følelse. Unge forelskede kunne sende budskap uten å tale et eneste ord. Siden hver blomst har en mening fikk man muligheten til å kombinere flere vekster til en bukett og sende lange meldinger.
Denne formen for flørt var spesielt populær i England da dronning Victoria satt tungt på tronen. Det resulterte faktisk i en egen industri og mange bøker ble solgt om emne. På samme tid ble Valentinsdagen og alt som følger med stadig mer populært. Kunstprosjektet jeg holder på med nå er basert på dette temaet. Jeg holder på å utvikle helt spesielle kort hvor jeg benytter meg av blomsterspråket til å sende budskap samtidig som jeg forsøker å gjenskape datidens estetikk. For øyeblikket jobber jeg med tre ulike design av blomsterkombinasjoner basert på en gammel bok om floriografi fra ca. 1860.


Designet som jeg deler med dere her har en svært romantisk kombinasjon av blomster. De engelske navnene er Pansy, American cowslip og Lucerne. Følgelig gir de det engelske budskapet: «Think of me, you are my angle,(and) life.» Det hadde jo vært noe å få som gave på Valentinsdagen. Jeg har et ønske om å lage mange eksemplarer av disse slik at jeg med tiden  kan selge de. Sammen med selve kortet vil man få et lite ark med forklaring på de ulike følelsene som ligger bak de forskjellige blomstene.


Kortene har jeg skjært ut i tykt akvarellpapir og de ulike blomstene er skisset opp for så å bli malt med vannmaling i sine naturlige farger. Som sagt har jeg brukt denne gamle boken til å kombinere de ulike blomstene for å få frem det budskapet jeg ønsker. Hvert kort er malt med sterk kaffe på hver siden for å få en eldet effekt. Detaljene i gull har jeg tegnet på med tusj.

Håper dette var en interessant post! Jeg synes selv at dette emne nesten virker litt magisk. Jeg kommer nok til å fortsette å oppdatere dere på fremgangen, så følg med! Hva synes dere om dette første kortet?

Short translation: Flowers have a very specific meaning and message within them. During the 19th century, flowers were used to express a wide variety of emotions. This language of flowers was called floriography, and at the time there were hundreths of books explaining the meaning of each flower. I decided to take this concept and use it for my next project, which is to create postcards with flowers painted on them, to represent the various wishes and emotions that someone would want to convey to someone.

#kort #kunst #botanikk #floriografi #blomstenesspråk #illustrasjon #unik #bukett #gull #vannmaling #kaffe #blomst #viktoriansk #romantisk #languageoftheflowers #cards #floriography #homemade #art #vintage #botanicalillustration #victorian #artist #illustration #coffeestain

2 kommentarer

2 thoughts on “Language of the flowers

  1. Thea Linni: Så bra! Man lærer noe nytt hver dag. Synes virkelig det er morsomt med sånne små ting som de kanskje oftere hadde før i tiden. Håper du får en fin påske <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *