Tilbake til 70-tallet

Categories Min vintage garderobe


Tidligere har jeg blitt oppfordret til å prøve andre tiår enn de jeg oftest går for. Denne ideen har jeg sett på som en liten utfordring for meg selv og noe som jeg samtidig kan dele med dere. Derfor tenkte jeg det kunne være morsomt å lage små blogg poster i ny og ne hvor jeg forteller dere litt om ulike tidsperioder og modellerer passende plagg til denne. Jeg har allerede tatt for meg 60-tallet både i hår og sminke. Link til disse innleggene er nedenfor.

60-talls hår
60-talls sminke

Min vanlige sminke (50-talls)


Når man shopper vintage er det umulig å ikke møte på ett plagg eller to fra 70-tallet. Det er masse fint å få tak i for en billig penge. Se spesielt etter lange kjoler fra denne perioden. Disse kler alle slags former og kan brukes til hverdags eller pyntes opp til fest. Det folk flest kanskje forbinder med dette tiåret er hippietiden, langt hår og løse plagg. Dette stemmer, men gir bare et lite bilde av et svært utbredt tiår i motens historie. De store motehusene hentet inspirasjon fra Østen, samt fra tidligere tiår som 20-tallet, 30-tallet, 40-tallet og viktoriatiden. Dette tiåret oste av glamour med sine rysjer, store krager, blonder og eksklusive stoffer. På grunn av hippiestilen fikk man også et innslag av et mer naturlig og avslappet forhold til klær og mote. Man skulle la håret vokse uansett om man var kvinne eller mann og alt var lov når det gjaldt skjørtelengder. Designere tok igjen opp håndarbeidsteknikker som strikking, makramé og brodering. Naturmaterialer som skjell og skinn var svært populært.


Stikkord for 70-tallet:

-Midtskill og volum i håret

-Platåsko

-Slengbukser

-Olastoff

-Lange kjoler

-Brede bremmer på hattene

-Fargerike mønstre

-Disco

-Rysjer

-Store krager


Kjolen jeg har på meg på bildene kan passe fint inn i dette tiåret. Det kan godt være at den faktisk er fra rundt denne tiden originalt. Som jeg skrev tidligere var bruk av naturmaterialer virkelig i vinden på 70-tallet. Av denne grunn valgte jeg å bruke mine sandaler med trehæl til dette antrekket. Legg også merke til den lille broderte blomsten som er festet på kjolens midje.


Enten man hadde kort eller langt hår så skulle man helst ha midtskill og masse volum ved kronen. Sminken skulle være naturlig og man skulle helst ha en gyllen hudtone.


Synes dere jeg kan gå for 70-talls stil også?

Short translation: I’ve previously received suggestions to try and dress in other decades than just the 40s and 50s. I’ve already done the 60s, so this time the 70s sounded like a good decade to try next. This time period is known for long hair, maxi dresses, bright colours and natural materials such as leather and shells.

#ferie #70tallet #sommer #krøller #brunette #turkis #beauty #face #style #outfit #retro #1970s #70s #70sstyle #sunglasses #fashion #sun #holiday #look

10 kommentarer

10 thoughts on “Tilbake til 70-tallet

  1. Du kler virkelig dette antrekket. Jeg er ikke med på alt fra 70 tallet, men kjolen du har på er kjempe søt.Hilsen meg som vokste opp på den tiden : )

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *