60-talls sminke

Categories Min vintage garderobe


Stilen som jeg skal dele med dere i dag er egentlig litt for moderne for min smak, ha ha. Vanligvis føler jeg meg mest komfortabel med stiler fra tidligere tiår, men jeg tenkte å gi meg selv en liten utfordring. Derfor har jeg forsøkt å ta for meg 60-tallet både i hår og sminke. Jeg har valgt å dele dette inn i to poster slik at jeg kan gå mer i detalj og fortelle noe om historien bak stilen.

Først ut er sminken! Den kjente katteaktige eyelineren fra 50-tallet ble mindre populær og måtte vike plass for fokuset på vipper og øyesminken. Øyevippene skulle gjerne være lange og mørke. Markedet for falske vipper skjøt i været som en følge av denne trenden. Dette fokuset på øyesminken sammen med noe av klestrendene hentete inspirasjon fra 20-tallet. Noe som er morsomt fordi man ofte glemmer det at stiler og trender hele tiden går igjen, selv den gangen. Blant de unge i denne generasjonen var stilen som har fått navnet «The mod look» svært populær. Ikon og modell Twiggy sto i forgrunn for denne trenden.

Viktige punker for å gjenskape sminken fra denne perioden:

  • Eyeliner var en av de mest populære elementene, man lekte seg mye med forskjellige varianter
  • Øyenskyggen skulle gjerne være blå, grå og hvit
  • Maskara og falske vipper, lange og mørke. Ofte også tegnet på med eyeliner
  • Leppene skulle gjerne være lyse for å holdet fokuset på øynene


Start med din vanlige base. Velg de fargene og produktene som passer din hudtone. Begynn med å legge en lys øyenskygge over øyelokket. Jeg har brukt en matt hvit farge her. Dette gjør det lettere å skape de konstrastene vi er ute etter og gir sminken mer dybde. Bruk deretter en mørk grå farge til å tegne opp en bue over din naturlige globallinje. Bruk gjerne en svart øyenskygge for å gjøre streken mer intens.


Bruk så den eyelineren du føler deg mest komfortable med og tegn opp en linje så nære vippene som du klarer. Som sagt er nøkkelen til denne looken øynene. Påfør så sort maskara i flere lag både oppe og nede. For å fremheve vippene enda mer valgte jeg å bruke eyelineren til å tegne noen falske vipper, hvor den lengste er ved utkanten av øyet.

Blushen og leppene skulle være lyse og nøytrale for å ikke ta fokuset bort fra øyene. Bruk de produktene du har og føler deg komfortable med.


Her er den ferdige looken. Hva synes dere? Stilen er ganske annerledes enn den jeg vanligvis går for, men jeg har sakte begynt å like den. Som en liten historienerd er skjønnhetsdelen av vår historie svært spennende å lese om. Jeg forsøker å dobbelsjekke all faktaen jeg deler med dere her, slik at den ferdige stilen blir så autentisk som mulig. Følg gjerne med videre for å få med dere hvordan jeg fikk til hårstilen som dere ser på det første bildet.

Ha en fin dag videre dere!

 

Short translation:The 1960s was a youth-oriented decade and the younger generations had a huge influence on the style of this period. The makeup looks were at both ends of the scale, but the one I’m showing you today is probably the most iconic style from this decade. The mod look! This makeup focuses on the eyes and the lashes, with a natural lip.

#60tallet #sminke #retro #retrosminke #klassisk #stilhistorie #themodlook #twiggy #60s #60smakeup #madmen #vintagestyle #vintageblogger #icon #classic #beauty #oldhollywood #makeup #look

4 kommentarer

4 thoughts on “60-talls sminke

  1. Det er så spennende hvordan stilen var før, og spesielt denne. En utrolig fin frisyre helt øverst :3
    og ble en veldig pen look. Likte godt øyensminken 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *