Portrett tegning – steg for steg

Categories Kunst og foto

Det går virkelig for lang tid mellom hver gang jeg deler et kunstprosjekt her på bloggen. Derfor tenkte jeg at det virkelig var på tide. Over et tidsspenn på to kvelder ++ har jeg tegnet et lite portrett av mitt favorittpar knyttet til en tv-serie. Jeg har for vane å ta bilder av mine arbeider underveis i prosessen så jeg tenkte kanskje at noen synes det ville være interessant å se hvordan jeg går frem. Dette er kun mobilbilder, men jeg synes kvaliteten er bra nok for å vise steg for steg. Hvis noen ønsker innlegg med tips om portrett tegning eller liknende, legg gjerne igjen en kommentar. Så skal jeg se hva jeg får til.

Siden karakterene jeg har tegnet er så sterkt knyttet til et spesifikt program tenkte jeg det kunne være gøy å gi dere litt morsomme fakta knyttet til serien underveis i posten.


Skuespillerne Lucille Ball og Desi Arnaz er nok mest kjent for den amerikanske tv-serien «I love Lucy». Dette var en komedie i sort-hvitt som gikk fra oktober 1951 til mai 1957.  Handlingen utspiller seg for det meste i en leilighet i New York. Vi blir kjent med Lucy og hennes syngende musiker-ektemann Ricky.


Lucy er en naiv husmor med store drømmer om en gang å bli en stjerne. Hennes store ønske gjør at hun ofte får både seg selv og sin mann inn komiske situasjoner og problemer.  Det tragikomiske er at talentet virkelig ikke står til størrelsen på drømmene, noe som igjen leder til morsomme episoder.


Da dette programmet først gikk på tv oppnådde det en slik popularitet at man kunne se en nedgang i både strøm- og vannforbruk når showet ble vist. Enkelte butikker stengte også tidligere enn vanlig.


Denne serien var revolusjonerende på flere måter når den kom og har hatt en enorm innflytelse for både tv- og filmindustrien.


Selv om showet ble avsluttet i 1957, har det fremdeles alltid gått i reprise på ulike kanaler. Dette resulterer i at omtrent 40 millioner amerikanere ser «I love Lucy»- episoder hvert år.


Lucille Ball var en svært sterk og ambisiøs dame. Hun ble den første kvinnelige lederen av et stort tv-studio i 1962.


For at Lucille skulle ta rollen i serien krevet hun blant annet at hennes virkelige ektemann også skulle ha samme rolle i tv-programmet. Dermed oppsto det mange problemer mellom paret og studioet. Desi kom originalt fra Cuba. Han var altså utenlandsk og dette mente studio ville bli for unaturlig og nytt for amerikanske seere. Et slikt mikset ekteskap var ikke akkurat hverdagskost. Det at Lucille og Desi hadde vært gift i over et tiår spilte ingen rolle.


«I love Lucy» ble etter hvert så populært at man kunne kjøpe sengetøy, romdekor, servise og likende saker som var kopier av de som ble brukt på settet.


«I love Lucy» var det første tv-programmet som ble filmet foran et ekte publikum.


Lucille Ball var det første ansiktet som prydet det amerikanske bladet tv-guide. Hun er også den kjendisen som har vært flest ganger på forsiden, totalt 39 ganger.


Showet ble oftest filmet uten stopp. Det var sjeldent nødvendig å filme ting på nytt.  


Her ser dere den ferdige tegningen! Det jeg mangler nå er en ramme og et sted å henge den opp. Hva synes dere?

Short translation:Today I’ll be showing you the process behind my latest drawing! Hope you’ll like it!   

#tegning #kunst #kunstner #a4 #portrett #blyant #ark #ilovelucy #lucilleball #desiarnaz #drawing #art #artist #blackandwhite #creative #illustration #myart #pencil #paper #portrait #portraits #favoritetvcouples #1950s #blogger

13 kommentarer

13 thoughts on “Portrett tegning – steg for steg

  1. Du er utrolig flink kaja 😊 og jeg har jo et like flott bilde på veggen hjemme som du har laget

  2. Hej Kaja – man må sige at du virkelig har udviklet din streg. Bløde linjer og perfekte skygger. Du har altid haft øje for skyggerne, som er dem der gør billedet levende, skaber dybde og kontrast. Skulle hilse dig fra Salina, hun er dyb imponeret. Vi glæder os til at se flere af dine tegninger her på siden. KH Hanne

  3. Hanne Andersen: Tusen takk begge to. Forhåpentligvis kommer det mer kunst her på siden. Jeg vil gjerne bli flinkere til å dele mine arbeider

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *