Endelig ferdig!

Categories Kunst og foto

Overskriften sier virkelig alt i forhold til dette prosjektet og innlegget. Jeg har nemlig endelig fullført maleriet som jeg startet på for over et halvt år siden. Blant grunnene til at det har tatt meg så lang tid har blant annet vært det at jeg rett og slett ikke har vært i humør til å male. Dere kan sikkert kjenne dere igjen i dette selv om det handler om noe annet enn kunst. Det er vanskelig å gjøre noe når man absolutt ikke føler for det. I tillegg har det kommer mye i veien spesielt med tanke på fullførelsen av det siste prosjektet i bacheloren. Ideen bak maleriet har jeg hatt lenge. Det endelige resultatet ble kanskje ikke helt slik jeg så for meg, men når man maler uten et referansebilde blir det ofte slik. Jeg er uansett fornøyd med det ferdige bildet og monteringen. På det første fotografiet kan dere se litt av fremgangen. Jeg har for vane å ta bilder underveis slik at jeg kan se tilbake på arbeidet jeg har gjort. Dette er jo også fint når jeg skal dele de ulike prosjektene med dere.

Den vakre gullrammen jeg poserer med på bildene er nok ganske gammel. Akkurat hvor gammel er vanskelig å si. Selve rammen er av tre og detaljene i hjørnene er laget av gips. Siden rammen er gullfarget ønsket jeg også å ha detaljer av gull i selve maleriet. Det var faktisk min lillebror som fisken denne rammen opp av en container under en dugnad. Tenk at noen skulle til å kaste denne fine rammen! Synes fremdeles det er veldig rart. Heldigvis ble lillebror rammens redningsmann! Den skal min søster Kaja ha skal han ha sagt.  Dette skjedd for en del år siden, men jeg synes det var vanskelig å finne ut hva slags type maleri som ville passe. Jeg husker ikke akkurat hva som ga meg ideen om den runde glassvasen og den bugnende blomsterbuketten, men bildet av hva jeg ønsket å male hadde jeg som sagt bare i hodet. Dette kan resultere i et par utfordringer da man må finne ut hvordan lyset treffer og hvordan man i det hele tatt skal male slik at det ser ut som glass. Synes dere at jeg lyktes med dette?  

Later som jeg selv er maleriet før monteringen nedenfor.

Første test med rammen og bildet. Jeg var så spent på hvordan det hele ville se ut på veggen. På grunn av tiden som har gått og rammens tidligere behandling er den blitt ganske skjev. Dette gjorde det litt vanskelig å få plassert lerretet på en slik måte at man kunne unngå glipper mellom de to.

Sånn ble maleriet og rammen seende ut på veggen. Må si jeg ble ganske fornøyd med det hele til slutt. Det er deilig å fullføre prosjekter som man har utsatt lenge! (altfor lenge i dette tilfellet.) I det neste innlegget skal jeg dele noen fine bilder fra årets St. Hans-feiring så husk å titte innom bloggen på onsdag.

  • Hva synes dere?
  • Noen som har prosjekter som de gjerne skulle ha fullført?

Short translation:I finally finished the painting I started last year! What do you guys think?

#maleri #kunst #kunstprosjekt #gammelramme #ramme #gullramme #blå #blomster #blomsterivase #blomsterbukett #gull #rundvase #glassvase #akrylmaling #lerret #mørkt #refleksjon #rose #hortensia #hydrangea #grønt #planter #green #blue #flowers #vase #painting #canvas #gold #art #vintage #vintageframe #antikk #kajakulbraaten

14 kommentarer

14 thoughts on “Endelig ferdig!

  1. Det ble utrolig stilig! Nydelige blåfarger som passer veldig godt til den flotte rammen. Jeg er imponert!
    Om jeg har prosjekter jeg skulle ha fullført? Ja, mange… Mest syprosjekter.

  2. Ellen Margareta: Tusen takk for koselig kommentar. Jeg jobbet mye med de forskjellige blåtonene for å matche bildet jeg hadde i hodet 😉

    Ja, kjenner meg igjen der også. Lett å utsette sånne ting

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *