Sommerens antikk og vintage funn

Categories Min vintage garderobe

Hei kjære lesere! Etter et forslag fra mamma kom vi sammen frem til denne morsomme måten å dele bilder av sommerens innkjøp med dere. Alle mine nye skatter ble hengt opp på en snor ved hjelp av gammeldagse klesklyper i tre kjøpt på en butikk som heter Brandstationen i Stockholm på vår jentetur. Denne reisen forteller jeg mer om i disse to blogg-postene: Del 1 og del 2. Ta gjerne en titt innom før du fortsetter på dette.

Jeg tenkte jeg kunne begynne med mitt lille møbel først som står plassert nederst til høyre. Dette lille bordet kom jeg tilfeldigvis over da mamma og jeg tok en tur innom NMS gjenbruk i Karlshus ikke så langt fra Fredrikstad. Originalt var jeg på utkikk etter noen nye lysestaker til å ha oppå peisen, men når vi hadde tittet ferdig og skulle til å betale oppdaget jeg plutselig dette fantastiske lille møbelet. Har dere noen gang sett noe så fint? Bordet er nok ikke så gammelt som jeg først antok, men jeg setter så pris på all fagkunnskapen, tiden og håndverket som er lagt inn i dette møbelet. Alle de lysere partiene er av en annen type tre enn resten av bordet og er felt inn, noe som skaper en nydelig kontrast i overflaten. Den buede formen på bordet har jeg faktisk aldri sett maken til. Det å få bøyd alle disse materialene må ha vært svært krevende. De fleste unge mennesker drømmer vel om hvordan de kunne tenke seg at sitt fremtidige hjem skal bli seende ut. Kombinasjonen av lysestakene og dette bordet gir dere kanskje et lite bilde på hvordan min visjon ser ut. Hvordan tenker dere å innrede drømmeboligen deres?

Den lille parfymeflasken kom jeg over på TGR. Jeg har tidligere hatt en likende flakong, men den takket for seg rett før ferien. Derfor var jeg overlykkelig da jeg kom over denne! På veien hjem fra Stockholm kjøpte jeg meg også en ny parfyme. Jeg har faktisk bare hatt to ulike dufter i hele mitt liv så dere kan jo tenke dere hvor vanskelig det var å velge en ny. Jeg endte opp med å putte Sparkling fra Lacoste i min handlekurv. Denne ble senere overført til den nye flasken. Super stilig og enkelt!

Så over til alt som henger på klessnoren. Dette er mine vintagekjøp fra Stockholm som jeg lovet å dele med dere. Strømpebuksene som henger ved siden av den gule kjolen ser kanskje ikke så spesielle ut ved første øyekast, men de har faktisk sømmer på seg som går ned hele baksiden av beina. Før man fant ut hvordan man skulle lage hele strømper og strømpebukser måtte man ha en slik søm for at stoffet skulle bli en strømpe. Slike nylonstrømper ser derfor svært retro ut og kan gjøre et hvert antrekk litt mer glamorøst.

Denne søte lille sommerkjolen fant vi på Beyond retro i Brannkyrkagatan på Södermalm. Jeg har for vane å navngi klærne og eiendelene mine, men denne er jeg litt usikker på hva jeg skal kalle. Det står egentlig mellom Sandy (en av hovedkarakterene fra Grease) eller Malin (fra Astrid Lindgrens verk og senere film Vi på Saltkråkan.) Den sistnevnte passer kanskje best siden den jo faktisk ble kjøpt i Sverige. Hva synes dere? Selve kjolen har et svært klassisk snitt med nydelige blondedetaljer rundt midjen og halslinningen.

Denne kjolen hadde jeg jo på i de tidligere innleggene. Dette er nok min favoritt blant funnene fra Stockholmsturen. Det var på Old Touch i Upplandsgatan 43 at vi kom over dette plagget. Når jeg handler vintage må jeg alltid prøve mange fine klær før jeg faktisk finner noe som passer perfekt. Grunnen til dette er at vintage plagg ofte er unike og det at jeg ser ut til å ligge midt i mellom størrelsene. Til tross for at jeg er ganske nett og liten er jeg ikke fullt så slank rundt midjen som de var før i tiden. Når jeg står med en bunke klær i prøverommet er det ofte slik at plaggene nesten passer eller er altfor store. Kjolen med det fyldige skjørtet og hestemønsteret satt helt perfekt og fikk derfor være med meg hjem. For dere som tar turen til Stockholm og ønsker å finne noen gode funn vil jeg absolutt anbefale denne butikken. Som jeg skrev i de tidligere innleggene kan man faktisk finne utrolig mye fint fra ulike epoker og stiler. Noe for en hver smak kan jeg tenke meg.

Denne genseren med korte ermer fant jeg også på Beyond retro i Brannkyrkagatan. Jeg har sett liknende plagg i gamle blader og tenkte at den kunne være et basisplagg som jeg ville kunne få mye bruk ut av. Den lille røde vesken som henger ved siden av kjøpte jeg på Old Touch sammen med kjolen med hestemønsteret på. Rødfargen matcher nesten kjolens horisontale linjer.

Siste plagg ut for denne gang er en skjorte som kan knytes ved midjen. Denne ser jeg for meg kan være stilig til shorts og sandaler på en varm dag. På shoppingturene var jeg på utkikk etter noe gult og noe grønt og jeg var så heldig å finne begge. Hva er deres siste klesinnkjøp og hva synes dere om mine?

Short translation: Welcome back dear readers. In this blog post I’m sharing some more facts about the items I have bought while on holiday. The little wooden table and antique candlesticks was purchased in a second-hand shop close to the location of my cabin. The perfume bottle is from TGR while all the rest of the clothing and accessorize are from various vintage shops in Stockholm, Sweden. Like always just get in touch if you have comments or questions. Hope you all have a lovely day!

#jentetur #stockholm #sommer #sommerferie #vintage #retro #gjenbruk #shopping #vintagebutikker #vintageshopping #oldtouch #beyondretro #södermalm #söder #funn #skatter #1940sfashion #1950sfashion #vintagestyle #closet #antique #antiquefurniture #love #fashion #happy #cute #summer #sea #travel #shopping #sun #pretty #vintageblogger

8 kommentarer

8 thoughts on “Sommerens antikk og vintage funn

  1. Det er like koselig hver gang å lese bloggen din og du er veldig flink til å skrive /forklare om tingene du har enten fått eller kjøpt ❤️stå på Kaja dette et noe du kan 🌺🌼klem fra Ellen

  2. Ellen: Takk Ellen! Det var hyggelig å høre at du følger med. Legger ned mye arbeid i bloggen så koselig å vite at folk setter pris på det <3 Takk for oppmuntrende kommentar <3 <3 <3

  3. heck: Tusen takk! Æren for ideen er det jo mamma som sto for, mens jeg sto for gjennomføringen. Synes det ble ganske morsomt! Håper du får en fin kveld videre 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *