Turist i eget land: Del 2

Categories Hverdag og fest

Her kommer del to av innlegget om turen i Norge. Fikk du ikke med deg første del kan du lese den her: Del 1. Vi hadde bestemt oss for å ha en overnatting i Geiranger. Vi skulle ankomme bygda ved å kjøre ned Ørnevegen. Denne veien er svært bratt og består av hele 11 hårnålsvinger. Hele veien ned har man en fantastisk utsikt utover fjorden og fjellene. Kan definitivt anbefale en slik ankomst. På veien ned stoppet vi på utsiktspunktet Ørnesvingen hvor man kan se de stupbratte fjellene, inn til Geiranger, samt de kjente fossefallene De syv søstre.

Regnbue ovenfor Ørnesvingen.

Vi skulle overnatte på hotell Utsikten som ligger svært høyt oppe over fjorden slik dere kan se på bildet. Dette hotellet var også helt okay, men kunne kanskje ha trengt litt oppussing. Noe som var mer enn bare okay med dette hotellet var maten. Til tross for et lite utvalg på tre retter (vi tok faktisk en hver) ble alle svært fornøyde med middagen. Siden vi kom så seint var vi blant de siste som spise middag på hotellet den kvelden. På grunn at dette fikk vi med oss solnedgangen nærmest minutt for minutt.

Etter frokost gikk turen tilbake igjen mot Oslo. Denne gangen som siste kjørte vi oppover mot Dalsnippa og Djupvasshytta. Jeg fikk i oppgave å skrike ut hver gang jeg ønsket at pappa skulle stoppe slik at jeg kunne ta bilder langs veien.

Vi tok et ganske langt stopp da vi kom opp til vannet ved Djupvasshytta. Det var helt blågrønt og glitret så vakkert når solen en sjelden gang tittet frem fra skyene. Enda det var relativt varmt i luften lå det spredte isflak og duppet på overflaten.

Vi fikk også noen nye venner langs veien!

Vi tok et stopp i Stryn som er hjemstedet til gutta som startet Moods of Norway. Siden jeg hadde et matchende skjørt måtte jeg selvsagt klatre opp og leke litt modell på deres traktor. Etter litt mer kjøring oppdaget vi et skilt hvor det sto historisk vei. Siden interessen for historie ikke har hoppet over en generasjon svingte vi rett inn på denne veien. Da vi hadde kjørt litt kom vi til en stavkirke ved navn Borgund. Dette skal visst være en av våre best bevarte stavkirker. Det regnet veldig fælt da vi kom frem så jeg fikk ikke tatt så mange bilder av bygget. Bildet nedenfor ble derfor turens siste fotografi.

Short translation: Part 2: Our main goal for this trip was Geiranger with its steep mountains and deep fjords. This is really quite a place as you probably can tell by the photos. If you every get a chance to visit Norway I would absolutely recommend this little town. Most of the photos presented in this post were taken along the way from Oslo and back again. My dad encouraged me to inform him every time I wanted to stop in order to take a couple of photos. Which photo is your favourite from this post?

#norge #by #turist #norgesferie #norgestur #turistiegetland #reise #mittnorge #hav #fjord #visitnorway #beautifuldestinations #mountainview #adventure #nature #natureperfection #geiranger #ferje #varde #trollveggen #sørfron #kirke #arkitektur #historie #fjell #norway #lillehammer #gudbrandsdalen #roadtrip #vintage #retro #travel