Før-under-etter

Categories Kunst og foto


Denne gangen tenkte jeg å ta dere med på en liten reise og fortelle hvordan jeg går frem når jeg begynner på et nytt kunstprosjekt. Inspirasjonen til slike prosjekter kan komme fra flere forskjellige steder samt gjennom ulike medier. Denne gangen skal jeg ta for meg disse viktorianske kortene som jeg holder på med for øyeblikket. For dere som ikke har fått med dere bakgrunnen for kortene kan dere lese mer om dette i et tidligere innlegg. Noe av inspirasjonen til dette prosjektet hentet jeg faktisk fra en dokumentar som jeg så på Youtube. Den handlet om hvordan romantikken som trend har utviklet seg i England. Det var her de kom inn på emne med blomstenes språk som jeg har skrevet om tidligere. Informasjonen som jeg fikk gjennom denne dokumentaren skulle legge grunnlaget for mitt videre arbeid. I den opprinnelige versjonen var det snakk om å bruke ekte blomster for å sende meldinger til din utvalgte. Jeg fant straks ut at ved å gjenskape uttrykket på kort kunne jeg utvide holdbarheten på budskapet. For detaljene i gull fikk jeg inspirasjon fra et gammelt hefte som jeg skaffet da statsarkivet i Kristiansand ryddet ut av sine arkiver. Denne kan dere se på bildet ovenfor. 


For virkelig å forstå blomstenes språk bladde jeg igjennom et par bøker fra tiden da dette var mest populært. Flere av disse ligger tilgjengelig digitalt om noen er interessert. Jeg valgte meg ut noen blomster/budskap som jeg ønsket å arbeide med. Det første fysiske steget jeg tok var å kutte til kortene i de størrelsene jeg ønsket. Jeg har brukt et tykt akvarellpapir slik at det skulle tålet mengden av vann og farge som jeg senere skulle påføre. For å få en eldet effekt blandet jeg litt instant kaffe og vann i et glass. Før jeg påførte blandingen til kortene testet jeg fargen ut på rester av akvarellpapiret. Da jeg hadde kommet frem til den perfekte tonen malte jeg blandingen på begge sidene av kortet. Det å male med kaffe har jeg gjort et par ganger før både på papir og på tre som dere kan se her. Det gir en utrolig fin og varm effekt på materialet.

Det neste jeg gjorde var å skisse opp den veksten jeg ønsket å arbeide med. På bildene over ser dere blomsten Forglem meg ei som på blomstenes språk har samme buskap som navnet tilsier. For å tegne opp designet arbeidet jeg ut i fra et referansebilde for å få et realistisk tilnærmet resultat. Jeg skisset opp designet ved hjelp av en trykkblyant. Dette er verktøyet jeg foretrekker å tegne med uansett hva motivet måtte være. Malingen jeg valgte å bruke for dette prosjektet er akvarell (vannmaling). Dette kom jeg frem til etter å ha studert estetikken til eldre botaniske illustrasjoner. For å få et realistisk uttrykk har jeg arbeidet med vekstenes naturlige farger. Dette gjør det også lettere for betrakteren å kjenne igjen planten noe som er viktig for å tyde kortenes budskap.

Håper dere synes kortene og postene om disse er fine. Hvordan har dagen deres vært så langt?

Short translation: Today I’m showing you how I plan my projects from start to finish. How I get inspired and proceed with creating something of my own. I can be inspired by everything from a Youtube video to old books and letters. From there on, I just let the ideas flow and develop along the way.

#kort #kunst #botanikk #floriografi #blomstenesspråk #illustrasjon #unik #bukett #gull #vannmaling #kaffe #blomst #viktoriansk #romantisk #prosess #languageoftheflowers #cards #floriography #homemade #art #vintage #botanicalillustration #victorian #artist #illustration #coffeestain #stepbystep

4 kommentarer

4 thoughts on “Før-under-etter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *