Turist i eget land: Del 1

Categories Hverdag og fest

God ettermiddag kjære lesere! Håper dere har det bra. I dette innlegget vil jeg gjerne fortelle dere om min lille norgestur 2017. En liten sommerreise som jo ser ut til å bli en slags årlig tradisjon. Denne gang som sist kjørte vi lange avstander og fikk se mange steder med den nydelige naturen som Norge jo er så kjent for. Vi begynte turen relativt seint da jeg skulle reise med mine foreldre som først måtte bli ferdig på jobben. Vi la derfor til en overnatting i Lillehammer inn på programmet slik at første etappe av turen ikke skulle bli for lang. Vi overnattet på hotell Hammer i Storgata som var et helt okay hotell, selv om jeg var litt skuffet over utvalget på kvelds – og frokostbuffeen. Vi hadde sagt ifra før ankomsten at vi trengte glutenfri kost, men det var ikke mange alternativer.

Da vi kom frem til hotellet nærmet det seg middagstid. Etter litt vandring i gågata fant vi frem til restauranten Bryggerikjelleren som i følge dem selv skal være Lillehammers beste biffhus. Dette tror jeg kanskje kan være sant. Vi bestilte biff alle tre. Glutenfri tilbehør og saus var ikke et problem i det hele tatt. Alle deres sauser var faktisk glutenfrie. Sånt liker jeg å høre! Dette var det vi opplevde på turens første dag.

Etter frokost på hotellet sjekket vi ut og begynte reisen videre oppover Gudbrandsdalen.  Mye av min familie på morssiden kommer herfra så vi tok oss en tur innom kirkegården for å besøke gravene. Som dere ser på bildet var vi veldig heldige med været. Vi har også heldige med det at vi fikk komme inn i den tilhørende kirken.

Sør-Fron kirke er en åttekantet kirke som ble oppført i 1787. Den skiller seg svært ut fra den tradisjonelle byggestilen i området rundt, men det som fascinerte meg mest ved dette bygget var å finne på innsiden. Interiøret er nemlig malt med en teknikk som kalles marmorering i et forsøk på å etterlikne marmor slik navnet tilsier.  Er det ikke nydelig? Som en liten kunstnersjel vet jeg å sette pris på slike detaljer.

Etter vi hadde tatt en titt på et par bygninger som en gang har vært i slekten kjørte vi videre. Neste stopp på veien var Trollveggen. Dette skal visst være Europas høyeste loddrette stup med en høyde på rundt 1700 meter. Jeg følte meg ganske liten da jeg sto helt nederst for å ta bilder.

På fotografiet nedenfor ligger jeg faktisk i gresset for å kunne ta bildet av fjelltoppen på motsatt siden av Trollveggen. Snakker om innsats!

Som en avslutning på første innlegg om reisen legger jeg ved et av de fineste bildene jeg tok i løpet av turen. Husk å følge med videre for del 2. Hvilket bilde var deres favoritt fra dette innlegget?

Short translation: Part 1 – In this blog post I wanted to share some photos and information about our road trip around the western parts of Norway. If you have been following me for a while you might remember that we had a similar trip last year, so maybe this is turning into a little tradition. On this trip we took the time to stop at various places along the way in order to get more out of the few days we planned to travel. First stop was in Lillehammer a small town that once hosted the winter Olympics. We didn’t experience that much in this town, but we had a lovely dinner at a place called Bryggerikjelleren. They claim to serve the best beef in Lillehammer. The next day we stopped at several places in Gudbrandsdalen that in some way where connected to my mother’s side of the family. Some of our relatives are buried in the cemetery connected to the church that I’ve photographed.

Stay tuned for part two of this post!

#norge #by #turist #norgesferie #norgestur #turistiegetland #reise #mittnorge #hav #fjord #visitnorway #beautifuldestinations #mountainview #adventure #nature #natureperfection #geiranger #ferje #varde #trollveggen #sørfron #kirke #arkitektur #historie #fjell #norway #lillehammer #gudbrandsdalen #roadtrip #vintage #retro #travel #reise #tur #veteranbil

4 kommentarer

4 thoughts on “Turist i eget land: Del 1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *