Nytt kunstprosjekt del 2!

Categories Kunst og foto

Som lovet kommer det her en post med det ferdige resultatet av det første kunstprosjektet i det nye året. Hvis dere ikke fikk med dere første del av prosessen har jeg lagt ved en link nedenfor. Jeg endte opp med å følge den originale planen ganske nøye med unntak av enkelte valg knyttet til materialer. Jeg valgte blant annet å ha hyllene i pleksiglass slik at de ikke skulle ta for mye oppmerksomhet bort i fra stubben og bøkene. Det vanskeligste valget i hele denne prosessen var hva statuen skulle stå på. Jeg var innom flere alternative løsninger til jeg endte opp med å velge et stykke kryssfiner som jeg dekorerte med en speil-aktig plate med vinyl. Dette tilførte noe helt spesielt til arbeidet.

Jeg endte opp med å lage rundt 30 miniatyrbøker dekorert med akrylmaling, gullpenn og bladgull. Dette var virkelig et skikkelig pirkearbeid da bøkene ikke er større en et fingerledd. Effekten som speilet gir ga en illusjon av et uendelig antall bøker, men det er altså “bare” rundt 30. I sprekkene i stubben fylte jeg med gullmaling. Her hentet jeg inspirasjon fra en japansk teknikk der man reparere knust porselen med lim blandet med pulveriserte former for gull- eller sølvstøv. Som en filosofi handler det om å bevare det som er ødelagt og la sprekkene stå som en del av objektets historie. Det gjøres intet forsøk på å skjule “feilene” tvert i mot fremheves disse som noe vakkert. Jeg kjente meg igjen i dette gjennom min hobby hvor jeg tar vare på gamle saker og klær.

Del 1: http://kajakulbraaten.blogg.no/1453464417_nytt_prosjekt_ikke_fe.html


Hva synes dere om det ferdige arbeidet?

Short translation:  Here is my finished art project. A carved out stump of wood, with bookshelves made out of plexi glass. I’ve filled it up with little books I’ve made by hand, and painted in various colours. I’ve covered the cracks and corners of the stump with gold, as I’ve been inspired by the Japanese art and philosophy of repairing broken objects with gold or silver dust mixed with glue. Rather than trying to hide away the damaged areas, they are brought fourth as something beautiful to the object. 

#kunst #prosjekt #bøker #gjenbruk #tre #sløyd #skulptur #uia #selvportrett #gull #akryl #maling #speil #kryssfiner #books #wood #art #myart #project #small #mini #sculpture #carving #selfportrait #hiddenstories #storybooks #fairytales #cute #handmade #kintsugi #gold #paint #mirror

21 kommentarer

21 thoughts on “Nytt kunstprosjekt del 2!

  1. Å, jeg elsker virkelig alt ved dette! det er så gjennomtenkt og godt utført. Likte godt speil effekten som gjorde at det så ut som uendelig mange bøker, og det at du markerte sprekkene med gullmaling for å bevare noe “historisk og gammelt” var en fin idé 😀

  2. Hei Kaja!
    Dette var superflott. Kunne stått utstilt hvor som helst! Kjempeflott utført!
    Trine : )

  3. Pernille: For en koselig kommentar. Glad du liker det jeg har gjort, ganske mange timers arbeid. Ha en fin dag videre 🙂

  4. Ida: Tusen takk! Har ikke fått karakter på arbeidet ennå, men har fått mye positiv tilbakemelding her. Så det må jo gå greit! 😉 Ha en fin dag videre <3

  5. kineskaugvold: Tusen takk! Det var koselig å høre 🙂 Neste uke er det eksamens-utstilling. Krysser fingrene for at jeg får høy score 😉 Ha en fin dag videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *