Dekorering av hatt DIY!

Categories DIY


Kilde

Denne klassiske hatteformen er også kjent under navnet Bergère. Hatten er laget av vevet strå, har en flat lav krone og en vid brem. Designet dukker opp i forskjellige tidsperioder, men blir oftest knyttet til 1700- og 1800-tallet. Det virker som om hattens dekor varierer både i forhold til tid og sted. Elementer som går igjen er silkebånd, blomster, fjær og blonder. I mitt design valgte jeg å fokusere på de to første elementene for å få en mer hverdagslig stil. Blomstene i filt har jeg laget på forhånd med tilhørende blogg post her.


Det man trenger er samlet på bildet nedenfor. I tillegg til det man måtte ønske å dekorere hatten med er det en fordel å ha nål, tråd, saks,stofflim og knappenåler.


Jeg hadde allerede skaffet/ laget det jeg ønsket å pynte hatten med, så før jeg startet visste jeg akkurat hvordan jeg ville ha det.


Jeg begynte med å feste en bit av silkebåndet over hattens krone. Båndet er ca. 2,5 cm bredt. Først festet jeg med lim og brukte knappenåler for å holde de to overflatene sammen. Da dette hadde tørket sydde jeg kantene med en sytråd i lik farge som båndet.


På inspirasjonsbildene i starten av posten kan dere se hvordan hatten “festes” på hodet med to silkebånd enten knyttet under haken eller i nakken. For å få en pen avslutning på disse båndene fjernet jeg en v-formet bit.


Da båndet over kronen var godt festet kunne jeg plassere og feste blomstene. Jeg brukte samme fremgangsmåte som da jeg festet båndet. Lim og sting holder ting godt sammen.


Her er det viktig å la limet tørket ordentlig før neste steg.


Båndene som gjør at hatten sitter på festet jeg under med sting. Hvor lange båndene skal være er helt fritt. Jeg valgte å ha litt lengde på disse slik at jeg kan knyte de på forskjellige måter.


Bildene nedenfor ser dere meg med min nye hatt. Nå kan sommeren bare komme!


Formene jeg har tegnet ovenfor kan brukes som en guide for å lage blomstene. Hva synes dere om resultatet? Flere som ser fremover til sommeren?

 

Short translation: This classic hat is called a Bergère, and was quite famous during the 18th and early 19th century. As I mentioned in a previous blog post, I’ve wanted one of these hats for quite some time. I was finally able to buy one, and now I’m going to give it a personal touch with the decoration I’ve prepared. I’ll be using thread and needle, and fabric glue, to decorate the hat with flowers and a ribbon!

#diy #hobby #blomst #georginer #filt #design #silke #bånd #hatt #perler #sommerforberedelser #stråhatt #dahlia #hatdesign #hat #vintage #lbcchistorical #18thcentury #marieantoinette #decor #craft #dress #blue #straw #felt #flowers

17 kommentarer

17 thoughts on “Dekorering av hatt DIY!

  1. Hei! Nydelig hatt! Gleder meg til å se den på vift i byen til sommeren : )
    Trine

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *