Mitt hår!

Categories Min vintage garderobe


Her kommer en liten post om mitt hår og alt som følger med. Jeg får stadig spørsmål fra venner og kjente (i blant også vilt fremmede) hvordan jeg får til de forskjellige frisyrene som jeg liker å gå med. Jeg tenker å svare på de spørsmålene som oftest går igjen og samle alle svarene i denne posten. Sitter du fremdeles igjen med noen ubesvarte spørsmål er det bare å legge igjen en kommentar nedenfor så kommer jeg tilbake til deg.


Mitt naturlige hår:
Mitt hår er ubehandlet altså ikke farget, stripet eller liknende. Naturlig har jeg krøller formet som små korketrekkere.


Min hårreise:
Jeg har ikke eksperimentert så mye som mange andre har. For det meste har jeg kun variert lengde og latt de naturlige krøllene være. Med unntak av en periode hvor jeg hadde pannelugg og likte å rette ut krøllen. Nedenfor har jeg lagt ved noen bilder som er tatt i løpet av året jeg har hatt denne bloggen.


Inspirasjon fra fortiden:
Helt siden jeg var liten har jeg alltid vært trukket mot fortiden, spesielt med tanke på estetikk, mote og selve historien. Dette har også påvirket hvordan jeg liker å ha håret mitt helt til den dag i dag. Jeg har flere ganger hatt morsomme episoder hvor jeg har gjenskapt ekstreme historiske frisyrer. Dette var selvsagt på dager hvor jeg ikke trengte å gå ut døra.

Teknikk og metode:
I lang tid har jeg brukt en metode som kalles pincurls. Dette har vært en base for ulike frisyrer i flere århundrer. Helt fra 1800-tallet og frem til 60-tallet. Det er mange forskjellige måter å lage slike krøller på og resultatet varier sterkt fra teknikk til teknikk. Hårtype, lengde og tekstur spiller også inn. Jeg har opplevd at denne metoden gir meg det beste grunnlaget for å lage klassiske frisyrer alla Grace Kelly og Marilyn Monroe. Teknikken krever ingen varme som kan skade håret og holder svært godt på krøllen. Jeg kan godt lage en egen post om pincurls og fremgangsmåten hvis noen ønsker det!


Håper dere får en fin dag!

Short translation: My hair history!

#hår #vintage #retro #krøller #face #hair #brunette #40s #1940sstyle #1950sstyle #pinup #smile #pageboy #pincurls #style

5 kommentarer

5 thoughts on “Mitt hår!

  1. Du er altså så vakker! heldig som har en så flott farge på håret ditt naturlig. Det beste er jo å ikke farge og tulle med det ^^
    Også kler du så godt den stilen du kjører både i klessveien og med håret. Hadde vært kjekt om du lagde en fremgangsmåte på de pincurls´ene ja 😀

  2. Henriette Celin: For en utrolig koselig kommentar <3 Tusen takk! Ja, må si jeg føler jeg er i mitt rette element både kles- og hår-messig.

    Da kommer det nok en steg for steg på det i nærmeste fremtid 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *