DIY ampel i macramé

Categories DIY


Hvem skulle tro at denne 70-tallstrenden skulle komme tilbake, men det har den virkelig gjort. Ved hjelp av denne typen ampler kan man få plantene opp fra gulvet og inn i lyset fra vinduene. Dette trikset er også fint å kunne hvis man har en liten leilighet uten mye hylleplass. Og det beste er at man kan lage de selv! Varianten jeg deler med dere her er ganske så enkel, men utrolig fin og sommerlig. Jeg har kjøpt flere terrakottafargede potter som gir et preg av rustikk. Når jeg har knyttet alle opp, har jeg planer om å henge de ute på terrassen. Denne typen ampler kan selvsagt også henges inne.  


Det du trenger:
-Snøre eller tau
-Saks
-Potte
-Pynt, for eksempel perler av tre (om ønskelig)


Slik gjør du:

Begynn med å måle opp den lengden du ønsker at ampelen skal ha. Dette kan variere etter hvor stor potte du vil henge opp. Klipp så åtte like lange tråder. Disse skaper utgangspunktet for hele opphenget. Samle alle trådene og knyt en knute nederst. Jeg valgte å la tråder henge dekorativt ned under knuten.


Plasser potten på hodet og legg knuten ca. på midten av pottens bunn. Legg trådene utover i par av to.


Ta to tråder og knyt en knute. Pass på å hold omtrent lik avstand mellom den første knuten og den siste. Gjenta dette på alle de fire parene.


Ta så en tråd fra hvert par og knyt disse. Pass igjen på avstanden. Gjenta disse stegene til hele potten er dekket med dette knutesystemet.


Knut så en stor knute på toppen og ampelen er ferdig! Enkelt ikke sant!? Hvis man ønsker pynt i form av perler eller likende kan man tre disse på mellom knutene. Bruker man et tau av plast kan man smelte endene med en lighter. Dette gir en penere avslutning! Hva synes dere?

Short translation: DIY macrame plant hanger!

#diy #macrame #potte #gøy #sommer #terrasse #terrakotta #blomster #knuter #trend #white #sun #summer #plants #design #inspiration #flowers

6 kommentarer

6 thoughts on “DIY ampel i macramé

  1. Peonpiken: Takk! Ja, bare man lærer seg teknikken kan man eksperimentere både med forskjellige potter og farger på tauet 🙂

  2. jeg har leitet nette rundt etter hvordan man lager makrameapler, og der kom din opp enkel og grei. Tusen takk. Min ble lit rar, men det er første gang jeg lager på rundt 35 år, så da får man være fornøyd :-D.

  3. Randi: Oi, så flott at du fant meg da. Som med det meste annet hjelper det å øve et par ganger. Den blir finere for hver gang!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *