“Det var en gang…” Mitt siste kunstprosjekt for i år

Categories Kunst og foto


«Det var en gang…» er en setning som de fleste vil kjenne igjen og danne seg sine egne assosiasjoner fra. Kommer man med dette utsagnet i en samtale med barn dukker det med en gang opp et uttrykk av nysgjerrighet og uhemmet forventing hos barnet. De vet hva de har i vente. Bøker kan tilby et tilfluktssted fra hverdagen og en mulighet til ved hjelp av fantasien å reise inn i en ny verden.


Det finnes flere ordtak som forteller at en bok kan være et vindu eller en dør inn til en annen verden. Dette gjelder kanskje spesielt for bøker om eventyr og fantasi. De egne verdenene som forfatterne har skapt er ofte svært annerledes fra vår egen. Likevel kan vi bruke fantasien til å foreta en reise inn i fortellingen og det blir nesten som om vi er der sammen med eventyrets karakterer. Biblioteker tilbyr hyller på hyller med bøker som man kan bruke til å drømme seg bort til fjerne steder. Som dere kanskje skjønner har det lokale biblioteket vært vår arbeidsplass under denne prosessen.


For å få best mulig plass til verdenene jeg ville skape inni bøkene valgte jeg å lage de selv. Til dette har jeg brukt blant annet papir, arkitektpapp, skinn og gullmaling. Scenene som utspiller seg inni er alle fra kjente eventyr. Dette lille universet er inspirert av en teknikk kalt diorama og er satt sammen av forskjellige silhuetter som forestiller karakterer eller ting fra eventyrene.

Fantasi er en viktig del av det å være menneske. Avdelingen på biblioteket som er tilpasset barn og unge gir en arena for fritt utløp av fantasi og historiefortelling. Gjennom mitt prosjekt ønsker jeg å gjøre et forsøk på å gjenskape den magien jeg opplevde som liten låntaker. Jeg håper at mitt prosjekt kan pirre fantasien hos de små og frembringe nostalgi hos de eldre


Utstillingen skal stå over nyttår hos Kristiansand folkebibliotek for dere som har mulighet for å ta en liten titt.


Klarer du å gjette hvilke fortellinger det er?

Short translation: In this blog post I’ll be sharing some thoughts and photos from my last exam. We have been collaborating with our local library to set up an exhibition of our work related to the site. I chose to focus on the children section and work with the magic of fairy tales

#kunst #minkunst #eksamen #kunstoghåndverk #utstilling #bøker #bibliotek #installasjon #kristiansandfolkebibliotek #eventyr #barneavdelingen #silhuetter #diorama #ledlys #rapunsel #hansoggrete #tommelise #diorama #papir #fairytales #stories #myart

2 kommentarer

2 thoughts on ““Det var en gang…” Mitt siste kunstprosjekt for i år

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *