En kjole fra Steen og Strøm

Categories Min vintage garderobe

Jeg står og hutrer foran den bevegelige svingdøren. Folk løper inn og ut med hvite pappbegre i hånden. Ettermiddagsrushet er i gang og da er det livsviktig med en kaffe «on the go.» Det er helt umulig å få et bilde uten mennesker i bakgrunnen. Over skulderen ser jeg to unge menn. Den ene retter mobilkameraet i min retning og knipser et bilde. Han tror jeg ikke ser han, men der tar han feil. Både kjolen og hatten jeg har på meg ble kjøpt og mest sannsynlig laget i gata jeg nå står i. Kjenner de seg igjen mon tro? Blant stål, glass, stillaser og tutende biler. Det er ikke godt å si.

Da jeg arvet kjolen fra min mormors eldre søster fikk jeg straks ideen om å fotografere den foran Steen og Strøm bygget. Det er jo her den opprinnelig kommer fra. Det var først da jeg sto der og tittet etter en passende bakgrunn at jeg innså hvor mye som har endret seg. Det var nesten ikke noe igjen fra de gamle bildene jeg hadde studert før jeg dro. I alle fall ikke på gateplan. På innsiden er alt interiøret skrelt bort og erstattet med et åpent og sterkt opplyst rom. Fra sin noe beskjedne start i 1797 er nå Steen og Strøm et stort senter med hyllene fulle av både utenlandske, skandinaviske og norske merkevarer. Senterets lange historie inkluderer blant annet en stor brann, innføringen av den første elektriske rulletrappen her til lands og svært populære utstillinger i vinduene.

Kjolen er ganske stiv og i et stoff som kjennes ut som ull. De fleste av knappene sitter fremdeles på, men jeg sydde et par sting ekstra på hver knapp. Dette gjorde jeg for å forhindre at de skulle falle av under bruk. Det er så kjedelig når de originale knappene forsvinner.

Hatten jeg har på er fra Jacob Høst som lå i Kongensgate 25. Dette skal ha vært en av de mest fornemme hatteforretningene i Oslo. Her ble det både solgt egenproduserte hatter, samt hodeplagg hjemført fra Paris. Jeg hadde lenge vært på utkikk etter en mørkegrønn hatt. Siden jeg har grønne øyne tenkte jeg at dette nok ville passe meg. Hatten fant jeg på butikken Kollektivet i Kristiansand før jeg flyttet. Vi har nå begge kommet tilbake til vår hjemby. En dag da jeg hadde hatten på ble jeg stoppet av en dame på et kjøpesenter. Hun sto ved en disk og solgte fine oster. Hun fortalte med en kraftig aksent at hun hadde en søster som også samlet på gamle hatter. «Det er så flott og elegant med hatt. Bra noen fremdeles bruker de».

Hva synes dere om antrekket? Liker dere hatter?

Short translation: In this blog post I’m wearing a dress that I inherited from my grandmother’s older sister. It’s from a department store here in Oslo called Steen & Strøm. The store is huge and has a long history. Today they’re mostly know for offering a wide selection of items from both Scandinavian and more international brands and designers. Both the hat and the dress that I’m wearing in these photos were made close to where I’m standing. 

#ull #steenogstrøm #senter #butikk #oslo #vintage #gjenbruk #secondhand #hatt #kollektivet #kristiansand #kjole #antrekk #norge #by #vintagestyle #ootd #blogger #vintageblogger #brunette #40s #50s #1940sstyle #1950sstyle #smile #style #truevintage #hat #wool #hatt #hat #green #arv #norway

2 kommentarer

2 thoughts on “En kjole fra Steen og Strøm

  1. Spændende skrevet Kaja, du forstår at fastholde dine læser i billede, film og ord. Har du overvejet forfatterskabet? Jeg tror også du har et kæmpe potentiale der. Flot dress, du er så gennemført t mindste detalje. Love it. Knus
    .

  2. Hanne Andersen: Tusen takk for hyggelig kommentar Hanne. Jeg skriver faktisk ganske mye. Både gjennom blogg og skole, men jeg har egentlig ikke tenkt så mye på forfatterskap. Likevel virker det spennende 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *