“Ny” vintage veske!

Categories Min vintage garderobe

Jeg har kjøpt meg en ny veske! Ha ha! Føler alltid det er litt merkelig å si det siden det meste jeg kjøper er vintage fra tidligere tiår. Denne gangen er vi tilbake på 40-tallet med en orginal corde veske. Corde er visst fransk for tau. Bakgrunnen for dette navnet ligger i teknikken som dekorerer denne typen veske. Den unike overflaten blir dekorert ved å bruke rader av en type innleggstråd (gimp på engelsk). Med disse trådene kan man skape fantastiske mønster og teksturer. Vesken jeg har kjøpt er en petite vifteformet veske med en stropp som går rundt håndleddet. Reklamer fra 40-tallet påsto at dette stoffet hadde lengst holdbarhet i forhold til veskestoff. Dette ser ut til å stemme!


Da jeg fikk vesken i posten visste jeg at den trengte litt kjærlighet (+nål og tråd.) Spesielt med tanke på stroppen hvor foret hadde løsnet. Dette kan ses på bilde nedenfor.


Jeg begynte med å tørke over vesken med en fuktig klut, både på utsiden og innsiden. Så festet eller klippet jeg av løse tråder.


Foret på håndtaket blir her sydd på igjen! Til dette brukte jeg små kastesting for best å skjule sammenføyningen.


Tada! Konstrasten mellom det sorte stoffet og detaljene i gull kan gi assosiasjoner til de gamle Hollywood stjernene. Det er jo definitivt ikke noe minus! Hva synes dere om vesken? Ganske tidløs sant?

Short translation: I got myself a vintage purse from the 1940s. The purse was in dire need of some love (thread and needle), so I turned it into a little afternoon project to fix her up a bit. It’s truly a beautiful purse, and a real fashion statement from the 40s!

#vintage #40talls #1940 #corde #bevare #søm #håndsøm #fikse #veske #rose #besame #sewing #mending #fix #40s #purse #cordepurse #silverscreen #oldhollywood
 

18 kommentarer

18 thoughts on ““Ny” vintage veske!

  1. Så utrolig fin veske! 😀 Også så flink du er til å gi vesken den kjærligheten den trenger og behøver for å lyse opp i dette århundre like mye som den gjorde på 40-tallet. Ønsker deg en kjempe fin lørdag!

  2. Filippa & Safir: Takk 🙂 Det å ta vare på gamle ting er en liten hobby som jeg har. Bonus at det også er bra for miljøet 😉 Ha en fin dag videre

  3. Aina Catrine: Jeg kjøper en del på disse sidene. Det er sjeldent det er noe problemer med det, men skjønner at du synes det er litt skummelt. Har vært der selv. Ellers kan man gjøre kupp på loppemarkeder og hos brukthandlere 🙂 Håper dette kan være til hjelp!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *